Начало Други 8 часа на Бахрейн закрива сезона в WEC този уикенд

8 часа на Бахрейн закрива сезона в WEC този уикенд

288
0

Последният кръг от сезона в световния шампионат за издръжливост (World Endurance Championship – WEC) ще се проведе тази събота (4 ноември). Надпреварата е 8 часа на Бахрейн и започва в 13 часа българско време като по традиция продължава след залез слънце.

WEC е най-високият клас състезания за спортни коли в света. 2023-та е третата година на сегашния технически и спортен регламент на шампионата

През тази година пет нови отбора се включиха в най-високия клас на състезанията – т.нар. хиперколи. Присъединяването на още четири екипа се очаква от 2024 г. Интересът по света към WEC нарасна много. Прочутите 24 часа на Льо Ман, отбелязали тази година 100 години, бяха посетени от над 300 000 души.

Този забележителен сезон на WEC включваше освен легендарната денонощна надпревара още стартове на Себринг, Портимао, Спа-Франкоршамп, Монца и Фуджи. Състезанията са обикновено по 6 часа – с изключение на Себринг и Бахрейн, които са по 8 часа и естествено, Льо Ман което е 24 часа.

Стратегически състезанията в WEC са подобаващо сложни. Пилотите се сменят през около два часа. Презареждането е разрешено, а отборите имат два вида гуми и пълна свобода да решат кога да ги сменят и как да ги комбинират. В зависимост от характеристиките на пистата понякога комбинират двете смеси или пък сменят само част от гумите по време на питстоп.

Важен фактор, често определящ крайното класиране, са периодите с кола за сигурност. През първите три обиколки на сейфти кар входът към боксовете е затворен. Изключение се прави за колите с много малко гориво, на които се позволява да влязат и заредят само за 5 секунди. Те са задължени да влязат пак в бокса след прибирането на колата за сигурност. За кратки прекъсвания има и аналог на виртуалната кола за сигурност от Формула 1 – т.нар. full-course-yellow или предупредителен режим по цялото трасе.

В WEC загряването на гумите преди състезание е забранено. Вследствие на това през първата обиколка след питстоп колите често са по-бавни от по-долния клас. Това е още едно усложняване на стратегията и затова отборите често сменят само някои гуми по време на бокс. В Бахрейн достигането на оптимална работна температура на гумите може да е сравнително бързо, но в предходни състезания на по-студени писти като Спа в Белгия например на някои екипи им трябваха до три обиколки за достигане на нормална работна температура. Колите в WEC генерират по-малко аеродинамична притискаща сила от тези във Формула 1 и затова изпреварванията са много повече.

WEC включва три класа коли – хиперколи, LMP2 и LMGTE Ам – и четири класа пилоти

Всички автомобили се състезават едновременно на същата писта, което също води до много изпреварвания. Сред пилотите има доста имена които ще са добре познати на почитателите на Формула 1. Четирите категории пилоти са „платина“, „злато“, „сребро“ и „бронз“. Пилотите с „бронзов“ лиценз са аматьори и се състезават с автомобили в класа LMGTE Am. LMP2 класа предлага смесица от „платинени“, „златни“ и „сребърни“ пилоти. Най-високият клас коли се кара предимно от „платинени“ пилоти. Всички бивши пилоти от Формула 1 имат „платинен“ лиценз.

Предстоящите 8 часа на Бахрейн ще са последно състезание за класовете LMP2 и LMGTE. От следващата година LMP2 ще бъде премахнат поради много разширения клас от хиперколи. LMGTE класът ще бъде заменен от LMGT3. Колите в този клас са малко по-близо до серийното производство. Промяната цели понижаване разходите на отборите.

Хиперколите (Hypercars – HY) са най-бързият клас в WEC

Това са прототипи с елементи, базирани на шосейни автомобили с минимално тегло около 1030 кг и максимална мощност около 500 кв (670 к.с.). Точните стойности варират между отделните отбори и състезания и са регламентирани от така наречения Balance of Performance (BoP), целящ изравняване възможностите на всички отбори.

Техническият регламент позволява голяма свобода и отделните отбори в този клас използват 6 или 8-цилиндрови двигатели, някои с турбо, други са атмосферни. Повечето хиперколи са хибриди с изключение на Vanwall. Този клас включва предимно отбори от фирми производители на автомобили. В момента участват Toyota, Ferrari, Porsche, Cadillac, Peugeot и Vanwall. Повечето отбори имат по две коли. От следващата година към тях ще се присъединят Lamborghini, BMW, Aston Martin, Alpine и Isotta Fraschini.

В LMP2 (Льо Ман Прототип 2) участват прототипи, използващи едно и също шаси и двигател. Отборите в този клас са независими, а шасито и моторът се купуват. Еднаквите коли предопределят много зрелищни състезания. Като време за обиколка на пистата на Льо Ман този клас е около 10 секунди по-бавен от хиперколите. Минимално тегло 930 кг, максимална мощност – 560 к.с.

LMGTE Am класът е базиран на шосейни суперколи. Участват Porsche, Aston Martin, Ferrari и Corvette. Минимално тегло е 1245 кг. Размерите на двигателя са до 5,5 л aтмосферни или до 4 л с принудително пълнене. В този клас поне един от пилотите трябва да не е професионален състезател (т.е. да е с „бронзов“ лиценз). GTE колите са около 25 секунди по-бавни от хиперколите в една обиколка на Льо Ман.

Сред пилотите има и четири жени. Сара Бови, Мишел Гатинг и Рахел Фрай формират екиража на Iron Dames. В момента те са втори в класирането в клас LMGTE. Лилу Уаду е част от отбора Richard Mille AF Corse в същия клас.

Целият шампионат използва 100% възобновяемо гориво, произведено от Total Energies и базирано на остатъчни суровини от производството на вино.

Какво да очакваме

С победата си в последното състезание на пистата Фуджи в Япония Toyota спечели отборната титла за хиперколи. Тази за екипажите все още не е решена, като и двете коли на Toyota и двете на Ferrari все още имат шанс.

В LMP2 има три отбора с шанс за спечелване на титлата – Team WRT от Белгия (№41, които в момента водят в генералното класиране), Inter Europol Competition (Полша, №34) и United Autosports (Великобритания, №22).

В LMGTE Am класа Corvette Racing доминира през сезона и спечели титлата още в Монца. Всички отбори, които в момента са между второ и седмо място в генералното подреждане, имат математически шанс да вземат сребърните медали.

Кога и как да гледаме

График на състезанието в българско време

СесияНачален часПродължителностДен
FP111:1590 минути2 ноември
FP216:3090 минути2 ноември
FP311:0060 минути3 ноември
Квалификация15:1515 минути3 ноември
LMGTE

Квалификация

 

15:40

 

15 минути

 

3 ноември

LMP2

Квалификация HY

 

16:05

 

15 минути

 

3 ноември

Състезание13:008 часа4 ноември

Свободните тренировки могат да се гледат безплатно на официалния Youtube канал на WEC. Квалификациите и състезанията могат да се гледат срещу заплащане (7 евро) на fiawec.tv.

По време на всички сесии класирането и времената за обиколка могат да се следят на live.fiawec.com.