От Танак се бори за титлата в световния рали шампионат (WRC) през 2019 г., но може ли да разчита на съотборниците си, ако се наложи? Надпреварата във Финландия демонстрира, че естонецът е достатъчно силен, за да не се обляга на другите екипажи в тима на Тойота. До края на първенството обаче има още пет кръга, а авансът на Танак е 22 точки пред Себастиен Ожие (Ситроен) и 25 спрямо Тиери Нювил (Хюндай). Това изобщо не е непреодолима преднина – една грешка и ще се окаже в ролята на догонващ.
Същевременно Тойота се бори за короната при конструкторите и в тази битка точките на всеки от екипажите са важни. След 9 кръга тимът е втори в генералното класиране, на 24 точки зад Хюндай. А Танак е с 4 победи до настоящия момент (в Швеция, Чили, Португалия и Финландия), докато съперниците от Алценау са с три – две на Нювил (Тур дьо Корс и Аржентина) и една на Дани Сордо (в Сардиния). Останалите две надпревари взе Ожие (Монте Карло и Мексико).
Във Финландия Тойота можеше да спечели тройна победа
Докато Яри-Мати Латвала и Крис Мийк не се удариха, при това в един и същи камък! Британецът директно отпадна от битката в събота, докато финландският му съотборник бе със спукана гума и успя да продължи. През последния ден Латвала внимаваше повече. Мийк обаче катастрофира за втори път! През почти цялата си кариера Крис обича да повтаря, че не кара в световния рали шампионат заради едното участие. Смисълът за него е да управлява колкото може по-бързо и непрекъснато да се бори за победа. Точно този подход привлича почитателите му – Мийк не е конвенционалният, корпоративен пилот, който подчинява действията си на отборната политика. Атрактивен е, бори се до последно и винаги е готов да рискува. В реалността обаче, колкото и да допада това поведение на феновете, в тим като Тойота е нужно на него да може да се разчита. Това бе доказано от думите на Макинен, който бе рядко откровен във Финландия.
„И на двамата (Латвала и Мийк – б.а.) им казах, че такива неща се случват, когато концентрацията ти е нарушена. Особено на такова рали. Не разбирам защо не слушат. Крис като че ли е объркан по отношение на цялата ситуация. Може да е мислил за нещо друго, докато е карал”, обясни обикновено изключително спокойният финландец.
Макинен допълни, че на специална среща е дал инструкции на Мийк и Латвала да не се мъчат да поддържат темпото на Танак
Очевидно не е бил достатъчно убедителен.
„За съжаление станалото не се случва за първи път тази година”, каза още шефът на Тойота във WRC. „Какво бихме могли да сторим? Повтаряме отново и отново, и пак, и отново и се надяваме да им остане в главите.”
Подобен подход е подходящ, когато става думи за по-млади, неопитни и стараещи се да се докажат пилоти. Латвала и Мийк обаче далеч не са такива. Финландецът дебютира във WRC през 2002 г., има над 200 старта зад гърба си и 18 победи. Ралитата на Мийк са наполовина (100-ият му старт бе точно във Финландия), тъй като кариерата му не се разви толкова плавно като тази на Латвала. Но навършилият 40 години в началото на юли пилот далеч не е неопитен.
Gutted. We hit a massive rock in fifth gear which broke the suspension. Spectators said it wasn’t there this morning and must have rolled down from the bank. Same place as @JariMattiWRC pic.twitter.com/OVtL4nCsqH
— krismeeke.com (@krismeeke) August 3, 2019
Латвала все пак взе предвид нареждането на Макинен и стигна до топ 3
„Последният ми подиум бе преди почти девет месеца – мина наистина дълго време. Мисля, че имаше възможност да се боря за второто място, но този път реших, че е по-добре да не рискувам. Точките ни трябваха – не само на мен, но и на отбора”, заяви той след финала.
Мийк каза, че бил разочарован от себе си заради „глупавата грешка” през последния ден на ралито
Това обаче не звучи добре, когато инструкцията от шефа на екипа е била: „Моля, просто докарай колата до сервиза”. Макинен заяви, че през последния ден във Финландия не е имало никакъв натиск върху Крис.
В същото време Макинен бе категоричен пред wrc.com, че дори през ум не му минава да смени Мийк за следващото рали. Той заяви, че пилотът има договор до края на сезона и ще бъде в колата и в оставащите надпревари. Дали обаче ще му стигне търпението, ако Мийк продължи в същия дух в най-важните състезания, когато Тойота се бори за титлите?