Гран при на Саудитска Арабия се провежда за първи път през сезон 2021 от Формула 1. Включването на страната в календара е посрещнато противоречиво, но надпреварата в Джеда – един от най-големите курорти в страната – се състоява.
Трасето получава официално одобрение и хомологация от ФИА в последния момент – в деня преди първите свободни тренировки. Домакините на кръгове от F1 трябва да притежават Grade 1 холомогация. Навсякъде по пистата с изключение на самото трасе текат довършителни работи. Преди самото състезание има известни притеснения за скоростта на уличната конфигурация, на която близо 80% от дистанцията се изминават на пълна газ.
Първоначалните оценки за пистата в Джеда са положителни, но има и някои забележки
Люис Хамилтън отбелязва, че скоростта в трафик е почти опасна. Пилотите на Ред Бул Макс Верстапен и Серхио Перес коментират, че слепите завои правят пистата опасна и може да се случи сериозен инцидент. В тренировките и квалификацията има няколко случая на пилоти, връхлитащи други с пълна скорост, докато колата пред тях върви значително по-бавно и не получава предупреждение за приближаващ автомобил. В крайна сметка е решено по трасето да бъдат направени някои промени преди старта за сезон 2022. Освен това надпреварата е преместена в началото на сезона. За сезон 2023 са направени допълнителни промени с цел подобряване на видимостта.
„Доста прилича на симулациите. Дори времето за обиколка е почти същото, така че нямаше големи изненади“, отбелязва Фернандо Алонсо за пистата в Саудитска Арабия. „Самата обиколка очевидно е много, много впечатляваща, защото се кара с висока скорост между стените. Всяка грешка може да има огромни последствие. Трябва постоянно да си нащрек.“
По време на състезателния уикенд за Гран при на Саудитска Арабия през 2022 г. е извършена ракетна атака срещу близка до пистата петролна рафинерия
Съоръжението се намира на 15-ина километра от трасето. Взривовете се чуват в падока, последвалият пожар също се вижда. Пилотите спешно се събират, за да обсъдят ситуацията и дори искат състезателният уикенд да бъде прекратен. Шефовете на отбори и президентът на Формула 1 Стефано Доменикали ги убеждават да продължат програмата по план. Доменикали впоследствие неколкократно заяви, че присъствието на Формула 1 в Саудитска Арабия спомага за напредъка на страната.
View this post on Instagram
Новини за състезанието:
- Уилямс се изкачи до петото място при конструкторите след старта в Джеда
- Защо в Ред Бул бяха убедени, че са в правото си и Верстапен не е допуснал нарушение?
- Драматична ли е промяната в представянето на Хамилтън? Васьор: Това са ш****и глупости!
- Алонсо: Трудно ще е да спечелим точки тази година…
- Ред Бул: Не върнахме позицията – не вярвахме, че Макс е сбъркал. Марко: Да обжалваме? На камерите се вижда всичко
- Норис: Макс беше най-бърз, не сме толкова по-напред – то се вижда. Глупости са, че сме най-силни
- Цунода за удара с Гасли: Това е най-тесният завой. Всички знаем какво става като опитваме да минем един до друг
- Потенциалът не е достатъчен, повтори Льоклер. Хамилтън: Беше ужасно и цяла година ще е така
- Стюардите: Наказанието за напускане на пистата с предимство е 10 сек, но дадохме 5, защото бе в първи тур
- Верстапен отказа да коментира наказанието: Не искам да говоря. Така или иначе не ни позволяват да изразяваме мнението си
- Ред Бул: Къде да отиде Макс? Бивш F1 рейс директор: Трябваше да върне позицията
- Пиастри: Бях си казал, че няма да изляза втори от първия завой
- Пиастри пръв в Гран при на Саудитска Арабия
- 2025 Гран при на Саудитска Арабия – възможни стратегии, налични гуми и коментари по време на състезанието
- Макларън пое вината за катастрофата на Норис: Колата не отговаря по начина, който той очаква и го изненада
- Верстапен: Целим настройките, понякога се получава. Цунода: В RB21 се случват неща, които не мога да предвидя
- Ръсел: Всички имат проблеми с гумите освен Макларън
- Строл с рекорд за най-много отпадания в Q1. Ланс: „Сложете пилотите на Макларън в Заубер и ще го подобрят“
- Льоклер: „Потенциал просто няма“. Какво е нужно на Хамилтън? Люис: „Мозъчна трансплантация“
- Норис: Не трябваше да рискувам. Разочаровах себе си и отбора си
- Ред Бул: Преди началото на квалификацията мислехме, че битката ще е за третото място
- Верстапен на полпозишън в Саудитска Арабия с 0,010 сек пред Пиастри, Норис катастрофира
- Норис начело и в последната свободна тренировка в Джеда
- Уилямс е първият F1 отбор, който прехвърля изцяло ресурсите си към проекта за 2026 г.
- Според Марко Фетел би бил идеален за негов наследник. Себастиан: Говоренето за емоции е огромен прогрес
- Цунода от „Мога да победя Верстапен“ през „Извинявам се на отбора“ до „Увереността ми си е добра“
- Макларън с 9 стотни аванс в квалификационно темпо, Мерцедес и Ферари пред Ред Бул в дълги серии
- Хорнер: Няма криза. Всичко е шум. Ваулс: Мерцедес не е отборът за Верстапен
- На кого пасва повече SF-25? Ферари: Няма двама пилоти с един и същи подход. Те са състезатели
- Норис най-бърз във втората сесия в Саудитска Арабия, Цунода катастрофира
- Гасли пред Норис и Льоклер в първата тренировка в Джеда
- Ред Бул с нов капак за двигателя и бийм уинг за Джеда. Нов слух: Астън Мартин дава $300 млн. за Верстапен за 3 години
- Верстапен: Да крещя с нищо няма да помогне. И не може всички проблеми да са заради аеротунела
- Макларън за огъващите се крила: Всичко ни е по регламент, техническото решение е различно от това на Ред Бул
- Според Хамилтън впечатлението за криза във Ферари се създава от външни хора
- Астън Мартин: 100% от времето на Нюи е съсредоточено върху проекта за 2026 г.
- Ръсел: Клаузите за напускане обезсмислят дългосрочните договори. Ако тимът не те иска, ще намери начин да те изпъди
- Верстапен в Астън Мартин? Алонсо: Много малко вероятно е. Имам договор
- Ферари няма проблем с концепцията за SF-25, убеден е Васьор
- Макларън ще търси първа победа и в Джеда
- Мерцедес се прицели в качване на подиума и в Саудитска Арабия
- Комацу: Трудно е да се предвиди как ще се представи VF-25 в Джеда
- Саудитска Арабия иска да купи отбор от F1
- Верстапен ще търси по-добър резултат в Джеда