Гран при на Азербайджан е едно от последните попълнения в календара на Формула 1
Надпреварата се провежда от 2017 г. под това име. През 2016-та там се състои Гран при на Европа. Пистата е по улиците на Баку, но средната скорост е по-висока от обичайната за подобни конфигурации. Дълга е 6,003 км, което я прави трета по дължина в календара на Формула 1 – след белгийската Спа-Франкоршамп и новото улично трасе в Джеда, Саудитска Арабия. Създадена е от немския архитект Херман Тилке. Кара се по посока обратна на часовниковата стрелка.
Трасето в Баку е описвано като наполовина Монако и наполовина Монца. Секциите в стария град напомнят на най-бавната писта в календара – тази в Монте Карло. Дългите прави и големи зони за спиране пък са характеристики, отъждествявани с легендарния италиански Храм на скоростта. Това означава, че отборите имат сложна задача при настройването на автомобилите. Често се налага компромис със средно ниво на аеропритискане в опит за оптимално поведение на колите във всички части на пистата.
Интересно предизвикателство е задачата гумите да се загреят достатъчно за квалификацията, но без да прегреят в състезанието. В това отношение Баку прилича на Портимао и се смята, че представилите се добре в Португалия болиди вървят силно и в Гран при на Азербайджан.
Скоростната кутия е най-натоварена в надпреварата по улиците на Баку
Пилотите сменят предавки 70 пъти в рамките на един тур. Скоростта може да е над 330 км/ч на старт-финалната права. Изпреварванията пък по принцип са трудни на улични писти, но не и в Гран при на Азербайджан. През 2019 г. точно там са направени най-много задминавания без DRS – 37. Колата за сигурност е често явление.
Мерцедес и Ред Бул имат по две победи на пистата в Баку. През 2018 и 2019 г. там първи са Люис Хамилтън и Валтери Ботас. През 2017 и 2021-ва победите са спечелени от Даниел Рикиардо и Серхио Перес.
From Baku City Circuit with love ❤️#F1#AzerbaijanGP#ValentinesDay2022 pic.twitter.com/feDwQqE3Ib
— Baku City Circuit (@BakuCityCircuit) February 14, 2022
Новини за състезанието:
- Oкон и Ботас също се оплакаха от прекаленото подскачане на автомобилите от F1
- Вилньов: Искането за промени заради подскачането е политика, но проблемите с гърба са много опасни
- Латифи недоволен от наказанието си в Азербайджан
- Верстапен: Пистата в Баку трябва да бъде преасфалтирана
- Макларън: Отборните заповеди в Азербайджан бяха заради болидите на Алпин
- Фетел: Можех да се боря за петото място в Баку
- Хакинен: Ред Бул ще накаже всяка грешка на Ферари
- Ботас неприятно изненадан от скоростта на Алфа Ромео в Баку
- Алонсо: Направихме голяма крачка напред по отношение на двигателя
- В Италия: Нещо в отдела за контрол на качеството във Ферари не работи
- Хорнер: Инструкцията към Перес не беше заповед от бокса. Не сме забравили 2018 г.
- Maрко очаква наказания за Льоклер и Ферари в по-късен етап от сезон 2022 в F1
- Пиастри е близо до преминаване в Уилямс през 2023 г.
- Мерцедес има вариант ако Хамилтън не е в състояние да кара в Канада
- Гасли: Хамилтън беше прекалено бърз с новите си гуми
- Хорнер: Определени екипи умишлено насърчават пилотите си да раздухват проблема с подскачането
- Биното: Ще анализираме всичко, проблемите са различни, ще проучим и грижите на клиентските екипи
- Норис след като не му разрешиха да мине Рикиардо: Можеше да завърша осми, ако бях по-голям бунтар
- Хамилтън: Накрая просто се молих състезанието да приключи
- Верстапен отрича да е имало отборни заповеди: Сам си го изпреварих
- Льоклер след двойното отпадане: Това е трето разочарование подред и не е лесно
- Верстапен пред Перес и Ръсел в Баку. И двете коли на Ферари отпаднаха от състезанието.
- Отборите вече отказали преразглеждане на регулациите във връзка с подскачането
- Албон иска промяна в правилата за жълти флагове в квалификацията заради Алонсо
- Ръсел: Шокиращо е да сме на секунда и нещо от полпозишън; Без наказание за Хамилтън
- Льоклер: Успях да направя добра обиколка и съм изключително щастлив
- Перес – Квалификацията не бе идеална, накрая имахме проблем с двигателя
- Шарл Льоклер на полпозишън в Баку. Перес отново пред Верстапен.
- Перес най-бърз в последната тренировка в Баку
- Ръсел смята, че правилата трябва да бъдат преразгледани заради подскачането
- Ралф Шумахер недоволен, че Щайнер говори публично за представянето на Мик
- Хорнер отново отговори на коментарите на Йос; Марко с информация за DRS-a на Макс
- Льоклер: Все още има много въпросителни
- Хамилтън: Имаме същите проблеми като в предното състезание
- Вече са подадени оплаквания за задното крило на Верстапен; Марко: Крилата са напълно еднакви
- Льоклер пред Перес във втората тренировка за Гран при на Азербайджан
- Верстапен разкритикува идеята за таван на заплатите при пилотите
- Перес най-бърз в първата тренировка в Баку. Льоклер втори, Верстапен трети.
- В Хаас притеснени от надеждността на двигателите на Ферари
- ФИА с разяснение на правилата за излизане от питлейна; Фетел смята, че Маси липсва на F1
- Волф: Трябва да извлечем максимума в Баку, за да останем в борбата
- В Азербайджан не се притесняват от сблъсъка с 24-те часа на Льо Ман
- Марко: В Ред Бул няма заповеди в отбора или политика да има пилот №1
- Гасли: Имам добро предчувствие за състезанието в Азербайджан
- В Алфа Ромео очакват пистата в Баку да пасва на техния автомобил
- Пирели очаква топло време и много екшън в Азербайджан
- Норис: Ще бъде страхотно да видим какво можем да направим с новите автомобили на уникалната писта в Азербайджан
- Алонсо: F1 използва все повече пилотите и печели от това, не трябва да ограничава заплатите им
- Верстапен: Очаквам с нетърпение да се върна в Баку
- Maгнусен се надява на повече приятни изненади в Баку
- Зайдл: Макларън не се чувства напълно комфортно на четвъртото място при конструкторите
- Мерцедес не възнамерява да променя концепцията на своя болид
- Льоклер ще е с двигателя от Маями и Испания в Азербайджан с нови турбо и MGU-H