Гран при на Белгия е едно от легендарните състезания в календара на Формула 1
Историята на пистата е такава, че на това трасе доста от пилотите и повечето инженери назовават завоите с имената им, а не по номера. Най-прочутият сред тях е Червената вода, но много известни са още Ла Сурс, Радийон, Пуон, Автобусната спирка.
Спа-Франкоршамп е най-дългата писта в календара – 7,004 км. Това означава, че ако някой претърпи инцидент в началото на обиколка, то връщането в питовете е много продължително и не винаги възможно. Времето е променливо, а условията може да се променят буквално завой за завой.
Спа е с най-голямата промяна в надморската височина в F1. Разликата между най-високата точка (Ле Комс, завой 7) и най-ниската (Ставло, завой 15) е 100 метра
82% от обиколката на Спа се взима на пълна газ. Това е второто най-дълго време в такъв режим в календара. Единствено на Монца в Италия пилотите карат повече на пълна газ – 85%. Пилотите сменят предавки 44 пъти в една обиколка на белгийската писта.
Спа помни безброй невероятни състезания. Първото национално автомобилно състезание на Белгия се състои там още през 1925 г.
Формула 1 има почти постоянно присъствие в страната. Гран при на Белгия е „прескачала“ и до други трасета – Золдер и Нивел, но от средата на 80-те години на XX век пак е на Спа-Франкоршамп. Сред най-прочутите надпревари от последните 30-ина години е тази от 1998 г. заради масовата катастрофа след старта. 13 от 22 коли са с поражения след мелето. По-късно в надпреварата Михаел Шумахер се удря в Дейвид Култард и убеден, че вината е на шотландеца, се опитва да се докопа до него в боксовете, след като се прибира на 3 колела. Изпреварването на Мика Хакинен спрямо германеца през 2000 г. – съперниците преминават от двете страни на Рикардо Зонта – все още е една от най-обсъжданите маневри в историята на спорта. С победата си в Гран при на Белгия през 2001 г. Шумахер взима 52-ри F1 успех, с което подобрява рекорда на Ален Прост от 51. През 2004-та немският пилот печели на Спа рекордната си седма титла във Формула 1.
Надпреварата през сезон 2021 се превръща във фарс, след като около зрителите чакат часове наред под пороен дъжд, за да изгледат броени обиколки зад кола за сигурност. Метеорологичните условия така и не се подобряват. Затова рейс дирекцията решава да бъдат направени няколко тура зад сейфти кар. Провежда се дори церемония на подиума. Това предизвиква сериозно недоволство у феновете. Призивите за връщане парите на хората на пистата остават неизпълнени.
Михаел Шумахер има най-много победи на Спа – 6. Аертон Сена е с 5, по 4 имат Джим Кларк, Кими Райконен и Люис Хамилтън. По три пъти в Белгия са печелили Хуан Мануел Фанджо, Деймън Хил и Себастиан Фетел.
View this post on Instagram
Новини за състезанието:
- В медиите: Във Ферари не знаят какво да правят, новостите им не работят, Льоклер е зает да кара – как да решава стратегиите
- Фетел: Квалификациите са ахилесовата пета на Астън Мартин
- Алонсо: Ферари винаги прави странни стратегии
- Латифи разкри причината за завъртането си на Спа
- Биното не вижда как Ред Бул ще си позволи по-леко шаси: Ферари не може заради лимита, ФИА следи ли разходите?
- Норис се оплака от DRS влакчето на Спа: Бях заклещен зад автомобилите на Уилямс и Астън Мартин
- Гасли е бил на косъм от отпадане в Гран при на Белгия
- Албон: Надпреварата на Спа е една от най-добрите в кариерата ми
- Ръсел със смесени чувства след състезанието в Белгия
- Д-р Марко се присмя на Волф: Благодаря на Мерцедес за промените в правилника
- Ехо от миналото: Преди състезанието точно Хакинен ми пожела успех, засмя се Окон след двойните изпреварвания
- Льоклер: Странно е, че Ред Бул изведнъж е толкова по-бърз от всички останали
- Хорнер: Състезанието на Спа бе точно като представянето ни от 2010 и 2013 г.
- Проблем със сензори причинил превишената скорост на Льоклер според Биното
- Сайнц: Трябваше да оцеляваме, Льоклер: Най-големият проблем е, че не бяхме достатъчно бързи
- Алонсо се коригира след финала: Беше състезателен инцидент
- Верстапен: Болидът вървеше като по релси
- Хамилтън: Инцидентът беше по моя вина, не оставих място
- Триумф за Верстапен на Спа, двойна победа взе Ред Бул в Белгия
- Гран при на Белгия – възможни стратегии, налични гуми и коментари по време на състезанието
- След поредния гаф във Ферари: Вече може само да се смееш, коментира Глок
- Полицейският ескорт на Алонсо едва не сгазил Фетел на отиване към Спа
- Silly season: Гасли в Алпин, Шумахер или Херта в Алфа Таури, Щайнер: Всеки е риск освен Хамилтън и Верстапен
- Ферари: Разликата е толкова голяма единствено спрямо Верстапен
- Верстапен: С това темпо искам да съм поне на подиума, Марко не изключва и победа
- И Сайнц притеснен от скоростта на Ред Бул, Перес: От първа редица можем да се борим за победата
- Хамилтън: Не съм си и помислял, че ще сме 2 сек назад, Ръсел: Не губим само от Макс, а сме и на 6 десети зад Алпин!
- Льоклер след грешката с гумите: Ще говорим с отбора, Ферари: Гумите бяха правилни
- Хорнер за промените по подовете: Жена ми често ми повтаря, че размерът няма значение! Няма да мърморя за милиметри
- F1 стюардите: Наказанията се натрупват, а не се смятат по отделно
- Верстапен спечели квалификацията за Гран при на Белгия
- Перес най-бърз в последната тренировка на Спа
- Норис: В прилична форма сме, но трябва да изгладим някои проблеми, грижи и трудности
- Според Ръсел Мерцедес може да се бори за вторите места в шампионата и при пилотите, и при конструкторите
- Привличането на Пиастри в Макларън ще струва на тима от Уокинг между $5 и $10 млн.
- Ауди вече закача Мерцедес – повече от 3 години преди реално да се състезава в F1
- Льоклер концентриран върху състезателното си темпо, Сайнц: Пробвахме някои неща, не се получиха според очакванията ни
- Хамилтън: Просто не сме много бързи. Не знам защо. Но в събота често нещата се променят
- Хорнер: Смяната на компоненти в задвижващата система на Верстапен е стратегическа
- Верстапен пред Льоклер и Норис във втората тренировка в Белгия
- След дискусии между Порше и Ауди: И двете марки имат много фенове и притежават свой характер, решихме програмите да са отделни
- След фиаското с Рикиардо Зак Браун вече ще включва клауза за представяне в договорите на пилотите
- Фетел: Трябва да се сложи край на стереотипното мислене по отношение на жените в F1
- Сайнц и Льоклер начело в първата сесия на Спа, съкратена от прекъсване заради спряла кола и дъжд
- Официално: Ауди влиза в F1
- Льоклер вярва в шансовете си за титлата: Трябва да сторя същото като Фетел през 2013 г.
- Рикиардо: Не ме интересува друго освен F1. Ако трябва, ще се оттегля временно, но ще преодолея и това препятствие
- Верстапен: Промените за подовете са прекалени
- Мик Шумахер намекна, че би искал да остане в Хаас; Окон: Би ми харесало Мик да се състезава с мен, защото ми е добър приятел
- Алонсо: Подписах в понеделник след Унгария. Преди официалното изявление информирах Роси, Де Мео, механиците и инженерите си
- Пиастри ще работи на симулатора на Алпин, за да помага на екипа за Гран при на Белгия
- Доменикали: Андрети не зачитат процедурите, F1 е в цветущо здраве, искам още промени във формата на уикендите
- Биното се е срещнал с президента на Ферари Елкан преди втората част от F1 шампионата
- Марко: Макс порасна и си казва, ако нещо му харесва
- Мерцедес: Имаме още 9 възможности за напредък и се надяваме да предизвикаме Ред Бул и Ферари в борбата за победи
- Верстапен вече е карал по обновената Спа
- Хаас ще използва новия пакет и в двата автомобила
- Метеоролозите предвиждат дъжд на Спа в събота и неделя
- Монтоя: Отстрани изглежда като че ли във Ферари ги е страх да взимат решения
- Мерцедес ще развива още малко F1 W13, ще има новости за Спа