Гран при на Монако е една от най-старите и класически надпревари не само във Формула 1, а изобщо в историята на автомобилния спорт
Провежда се от 1929 г. и е наричано перлата в короната на F1 шампионата. Трасето е изключително тясно, защото върви по улиците на прочутото княжество. Бариерите и стените го правят безмилостно и към най-малката грешка на пилотите. Затова колата за сигурност е често явление.
Надпреварата през 1929 г. е организирана от Антъни Ноже, който е сред основоположниците и на рали Монте Карло през 1911 г. Състои се на 14 април, печели я Уилям Гроувър-Уилямс с Бугати Тайп 35B. След Втората световна война Гран при на Монако става част от световния шампионат на Формула 1.
Пистата в Монако преминава по улиците на миниатюрното княжество, включително през прочутото пристанище. Конфигурацията е уникална не само като характер, но и поради това, че надпреварата там се провежда на едно и също трасе от самото начало. По този показател до Монте Карло се доближава единствено Монца в Италия.
По трасето има спускания и изчаквания по крайно тесните за състезателни коли улици. Болидите преминават и през тунел – уникална характеристика за писта, на която се провежда старт от Формула 1.
От сезон 2022 в програмата на Гран при на Монако бяха въведени някои промени
Дотогава свободните тренировки се провеждаха в четвъртък и петък бе свободен ден. От 2022 г. обаче програмата на старта в Монте Карло следва обичайното разпределение: свободни тренировки в петък, още една сесия и квалификация в събота и състезание в неделя.
Най-много победи в прочутото състезание има Аертон Сена – 6 (1987, 1989, 1990, 1991, 1992 и 1993 г.). Греъм Хил и Михаел Шумахер имат по пет успеха (британецът през 1963, 1964, 1965, 1968 и 1968 г., а германецът – през 1994, 1995, 1997, 1999 и 2001 г.). От настоящите пилоти Люис Хамилтън е с най-много успехи (три – 2008, 2016 и 2019 г.) Фернандо Алонсо и Макс Верстапен са с по две победи. Сред екипите най-успешният отбор е този на Макларън с 15 успеха, Ферари има 10, Мерцедес – 8. Отборът на Лотус и Ред Бул са печелили легендарното състезание по 7 пъти.
View this post on Instagram
Новини за състезанието:
- Монако остава част от календара на F1 до 2031 г.
- Катастрофите са коствали на Ред Бул 25% от бюджета за развитие на RB20
- Талантът на Никола е и в асимилирането съветите на Фернандо
- Албон: Темпото в последното състезание беше толкова бавно
- Цунода: Смятам, че заслужаваме да печелим точки
- Връща ли се Биното в F1 като технически шеф на Астън Мартин?
- Васьор: Само на Имола Макс допусна повече грешки, отколкото през последните три сезона
- Алонсо се объркал в Монте Карло: 50 обиколки карах, мислейки, че съм десети
- Щетите по болида на Перес били за $2-$3 млн. Марко: Това има огромно влияние при бюджетен лимит
- Норис недоволен, че в Монако при рестарта върнаха третата позиция на Сайнц: Нечестно е
- Йос Верстапен: Ерата с доминантна кола на Ред Бул изглежда приключи
- Италия ликува: Льоклер влезе в историята – луд триумф и експлозия от щастие
- Марко: Корелацията между симулатора на Ред Бул и пистата не работи
- Гасли: Окон е много добър пилот. Наясно е какво върши; Фамен вече е говорил с Дуън за мястото на Естебан?
- Перес недоволен, че не разследваха катастрофата с Магнусен: Беше опасно каране; Кевин: Той не ми остави място
- Верстапен: От първия тур след рестарта карахме с около 4 секунди по-ниско темпо, като на почивка. Никакво натоварване
- Ръсел помислил, че може да се бори и за победа; Хамилтън: Беше едно от най-скучните състезания в кариерата ми
- Пиастри: Хубаво е най-накрая да запишем такъв резултат
- Льоклер: Това е състезанието, което ме накара да мечтая да стана пилот във Формула 1
- Льоклер най-накрая спечели домашното си състезание в Монако
- Окон получи наказание след удара с Гасли в Гран при на Монако
- 2024 Гран при на Монако – възможни стратегии, налични гуми и коментари по време на състезанието
- Гасли се надява на точки в днешното състезание
- Алонсо се оплака от трафика на пистата в Монте Карло
- Хамилтън: Всеки път, когато влизам в квалификацията, губя няколко десети
- Пилотите на Хаас дисквалифицирани от квалификацията в Монако
- Верстапен: Опитахме много неща по автомобила и буквално нищо не го подобри
- Пиастри се надява да поведе в първия завой на утрешната надпревара
- Льоклер: Целта ни е победата в състезанието
- Льоклер спечели квалификацията в Монако, Пиастри и Сайнц зад него, Верстапен шести
- F1 увеличава входната такса за нови отбори на $600 млн.
- Льоклер най-бърз и в третата тренировка в Монте Карло
- Ред Бул успява да задържи още един от висшите си инженери
- Норис: Мисля, че не изглеждаме никак зле
- Хамилтън: Това бяха най-добрите сесии за нас от началото на годината
- Льоклер: Чувствам се уверен с автомобила
- Верстапен: Не мисля, че мога да опиша какво точно се случва
- Льоклер пред Хамилтън и Алонсо във втората тренировка в Монте Карло
- F1 планира да увеличи присъствието си в Далечния изток
- Хамилтън начело в първата свободна тренировка в Монако
- F1 пилоти призоваха за по-строги санкции при умишлено предизвикване на червен флаг
- Верстапен: Пистата в Монако е напълно различна от тези, на които карах досега
- Льоклер отрече проблемите със задвижващата система на Ферари
- F1 се отказва от капаците на гумите за мокър асфалт
- Комацу: Магнусен трябва да събере представянето си през целия уикенд
- Шумахер е една от опциите за Алпин през 2025 г.
- Норис: Монако ще бъде много специално състезание за нас
- Ферари има големи очаквания за уикенда в Монако
- Верстапен се надява на нов успех по улиците на Монте Карло
- Волф: Сега разполагаме със солидна платформа, върху която да надграждаме
- Ботас ще опита да се бори за точки в Монако
- Ферари ще запази историческия си бонус и при следващото споразумение „Конкорд“
- Пирели залага на най-меките си гуми в юбилейното издание на Гран при на Монако
- Макларън ще почете Аертон Сена със специална разцветка на MCL38 в Монако
- Хамилтън: Планираното развитие на Мерцедес няма да донесе 0,3-0,5 сек подобрение в скоростта