Гран при на Монако е една от най-старите и класически надпревари не само във Формула 1, а изобщо в историята на автомобилния спорт
Провежда се от 1929 г. и е наричано перлата в короната на F1 шампионата. Трасето е изключително тясно, защото върви по улиците на прочутото княжество. Бариерите и стените го правят безмилостно и към най-малката грешка на пилотите. Затова колата за сигурност е често явление.
Надпреварата през 1929 г. е организирана от Антъни Ноже, който е сред основоположниците и на рали Монте Карло през 1911 г. Състои се на 14 април, печели я Уилям Гроувър-Уилямс с Бугати Тайп 35B. След Втората световна война Гран при на Монако става част от световния шампионат на Формула 1.
Пистата в Монако преминава по улиците на миниатюрното княжество, включително през прочутото пристанище. Конфигурацията е уникална не само като характер, но и поради това, че надпреварата там се провежда на едно и също трасе от самото начало. По този показател до Монте Карло се доближава единствено Монца в Италия.
По трасето има спускания и изчаквания по крайно тесните за състезателни коли улици. Болидите преминават и през тунел – уникална характеристика за писта, на която се провежда старт от Формула 1.
За сезон 2022 в програмата на Гран при на Монако бяха въведени някои промени
Досега свободните тренировки се провеждаха в четвъртък и петък бе свободен ден. От тази година обаче програмата на старта в Монте Карло ще следва обичайното разпределение: свободни тренировки в петък, още една сесия и квалификация в събота и състезание в неделя. Ръководството на спорта се опитва да съкрати малко състезателните уикенди в календара, който съдържа рекорден брой надпревари – 23.
Най-много победи в прочутото състезание има Аертон Сена – 6 (1987, 1989, 1990, 1991, 1992 и 1993 г.). Греъм Хил и Михаел Шумахер имат по пет успеха (британецът през 1963, 1964, 1965, 1968 и 11968 г., а германецът – през 1994, 1995, 1997, 1999 и 2001 г.). От настоящите пилоти Люис Хамилтън е с най-много успехи (три – 2008, 2016 и 2019 г.) Фернандо Алонсо и Себастиан Фетел имат по две победи. Сред екипите най-успешният отбор е този на Макларън с 15 успеха, Ферари има 10, Мерцедес – 8.
🇲🇨 Monaco 🌙#RallyeMonteCarloHistorique
📸 Direction de la Communication Michael Alesi pic.twitter.com/1BnLhygL36— Automobile Club MC (@ACM_Media) February 6, 2022
Новини за състезанието:
- Ферари направи пълен анализ на случилото се в Монако
- Мерцедес: Трафикът в Монако попречи на Хамилтън да се бори с Норис и Ръсел
- Използва ли ФИА безопасността като оправдание?
- Ръсел: Изпреварването на Норис в Монако беше доста рисковано
- Ралф Шумахер: Мик трябва да се научи, че подобни грешки не може да има; Фетел: Оставете го малко на мира
- Сайнц се е изкушавал да направи опит за изпреварване срещу Перес
- Гасли: Беше наистина вълнуващо да правя изпреварвания в Монако
- Според Бътън критиките на Зак Браун към Рикиардо само могат да влошат ситуацията в Макларън
- Какво означава новият договор на Перес за битката в шампионата
- Попадане върху мокро петно едва не е причинило катастрофа за Гуаню Жу
- Верстапен: Битката за титлата с Перес няма да промени взаимоотношенията ни
- Пилоти от F1 не са били съгласни с решението за отлагането на старта в Монако
- Вилньов: Времето на Даниел Рикиардо в Макларън приключи
- Проблем със задвижващата система е извадил Магнусен от Гран при на Монако
- Волф: Трябва да променим оформлението на пистата в Монако
- Oкон: Това трябваше да е състезателен инцидент
- Хамилтън: Писна ми от това подскачане
- Aлбон защити действията си по време на Гран при на Монако
- Фетел все още не е започнал разговори за нов договор с Астън Мартин
- Норис: Състезанието в Монако бе най-страшното нещо, което съм правил през живота си
- Aлонсо не е имал затруднения да задържи зад себе си Хамилтън
- Сайнц пита защо стандартите, довели до 25 000 евро глоба за Ферари в събота, не са приложени в неделя в Монако
- Протестите на Ферари се основавали на бележките на рейс директора на ФИА, които се оказаха… сбъркани
- Хорнер: За нас няма значение кой от пилотите ни е световен шампион. И двамата имат еднакъв шанс
- Прекъсване на тока е причина за летящите стартове; Магнусен: Трябваше да потеглим навреме, това не е WEC
- Отхвърлиха протестите на Ферари срещу Перес и Верстапен
- Мерцедес: Труден уикенд и тежко състезание
- Ферари подаде протест срещу Верстапен и Перес за излизането от питлейна
- Льоклер: Сезонът е дълъг, но просто не може така. У дома боли (обновена)
- Перес: Сбъдната мечта! Хорнер: А колата ни не бе най-бързата на пистата
- Перес триумфира в Монако
- Изглежда, че и окачването не работи добре при Мерцедес
- Инфлация? Хорнер: „Става дума за подобрения, които могат да са решаващ фактор, нали разбирате, в световния шампионат“
- Какво иска F1 от Монте Карло, за да задържи старта? Бърни: Никой няма смелост да изхвърли Монако
- Доменикали намекна, че F1 не се нуждае от нови отбори
- Марко смята, че Льоклер трябва да бъде наказан заради подминаването на кантара
- Алонсо се извини на Алпин, че остана седми; Ботас и Хаас очаквали да влязат в Q3
- Ръсел: Дано утре да завали! Хамилтън: Колата върви зле и поемаме рискове, за да се доближим до челото
- Перес: Загряващата ми обиколка бе много зле, Верстапен: Втора поредна година същия малшанс, просто ужасно
- Льоклер: Нямам проблем и да вали
- Льоклер на полпозишън, Ферари окупира първа редица в Монако
- ФИА ще проверява по-точно температурата на горивото
- Перес начело в последната свободна тренировка в Монте Карло
- Ралф Шумахер: Пилотите на Ферари не извличат достатъчно от болида, а Льоклер бърка прекалено много
- Волф заяви, че няма да налага отборни заповеди, ако Мерцедес се върне в битката, независимо кой е напред
- Зак Браун намекна, че има как договорът на Рикиардо да бъде предсрочно прекратен
- Перес: От Ред Бул ми дадоха да разбера, че имам пълната подкрепа на отбора и искат да печеля
- Льоклер и Сайнц търсят още баланс
- В Ред Бул изненадани от разликата спрямо Ферари
- Ръсел: Монако е много сложно трасе с тези автомобили, Хамилтън: Очите ми щяха да изскочат от подскоците!
- Льоклер най-бърз и във втората тренировка преди домашния си старт
- Твърдото окачване мъчи Мерцедес в Монако
- Льоклер пред Перес и Сайнц в първата сесия в Монако
- Екипите с най-много промени в управлението за Монако
- ФИА отлага прилагането на правилото за бижутата до края на юни
- Льоклер не иска да зависи от отборни заповеди във Ферари
- Нито един от трите топ отбора не е в рамките на бюджетния лимит, заяви Марко
- Хорнер: Перес иска да извлече максимума и е достатъчно зрял, за да се справи с това, че е съотборник на Верстапен
- Льоклер: Не мога да кажа дали ще сме силни
- Новите по-дълги и тежки коли ще са трудни за каране в Монако
- Окон: Трябва да вкарваме повече актуализации
- Мерцедес: Проблемът с подскачането не е напълно изчезнал
- 60% шанс да вали за Гран при на Монако
- Гасли се надява на чист състезателен уикенд в Монако
- Ферари и Ред Бул: Мерцедес още не е сериозен съперник. „Но се приближават по-бързо, отколкото ни харесва“, заяви Марко
- В Ред Бул прекалили в усилията си да олекотят RB18 и това довело до проблема на Верстапен с DRS-а
- Райконен ще се върне в F1 – за участие във футболен мач
- Бин Сулайем: Маси допусна грешка, но може отново да работи с ФИА. За Люис има глоби ако наруши правилото с бижутата
- Проклятието на Льоклер в Монако продължава