Гран при на Япония е едно от най-популярните състезания във Формула 1
Преди увеличаването броя на стартовете в спорта 1 надпреварата се състои почти в края на сезона. За 2024 г. е преместена в началото на състезателната година. По време на Гран при на Япония 13 пъти е печелена световната титла в F1. До присъединяването на Малайзия към календара през 1999 г. японската надпревара е единственото азиатско състезание в него.
Първите две Гран при на Япония се състоят през 1976 и 1977 г. на пистата Фуджи. След това стартът отпада от календара до 1987 г., когато се завръща, но на Сузука. Трасето, което е собственост на Хонда, приема ексклузивно състезанието в продължение на две десетилетия. През 2007 и 2008-ма е направен нов опит за Гран при на Фуджи, но след това надпреварата се връща на Сузука. Стартът не се състои през 2020 и 2021 г. вследствие на пандемията от коронавирус.
Формула 1 е изключително популярна в Япония. За състезанието през 1990 г. например са налични 120 000 билета. Желаещите да посетят надпреварата обаче са с пъти повече и затова е организирана томбола между 3 милиона фенове. Сузука пък често е посочвана от редица пилоти сред любимите им трасета. Конфигурацията е със запомнящата се форма на осмица. Освен това няма големи зони за сигурност и всяка грешка води до сериозни последици.
Сузука е построена, след като Соичиро Хонда решава да направи нова писта в префектура Мие в края на 50-те години на ХХ век
Дизайнът е на Джон Хугенхолц – сред останалите творения на нидерландеца са Золдер в Белгия и секцията със стадиона на Хокенхайм в Германия. Сузука е построена през 1962 г. като тест писта за Хонда. Досега е преминала многократни модификации. Има пет различни конфигурации, които се използват за различни возила и надпревари.
Михаел Шумахер има най-много победи в Гран при на Япония – 6 (през 1995, 1997, 2000, 2001, 2002 и 2004 г.). Люис Хамилтън е с 5, Себастиан Фетел – с 4. Герхард Бергер, Аертон Сена, Деймън Хил, Мика Хакинен, Фернандо Алонсо и Макс Верстапен имат по 2 успеха. Сред конструкторите най-успешен е екипът на Макларън с 9 победи. Следва Ферари със 7, Мерцедес и Ред Бул с по 6, Бенетон и Уилямс имат по 3.
View this post on Instagram
Новини за състезанието:
- Марко: През уикенда в Япония Цунода бе на нивото на Макс и Алонсо
- Васьор на въпроса за Сайнц и Хамилтън: Всеки път едно и също. Копирайте си предишния ми отговор
- Проблеми при рестарта попречили на Хюлкенберг да се бори за точки в Сузука
- Ботас: Има някои положителни неща, които можем да вземем от състезанието в Япония
- Гасли завърши състезанието в Япония с поражения по автомобила
- Перес поискал тригодишен договор от Ред Бул?
- Хорнер отговори на Волф, че никой няма да настигне Макс: Научил съм се да не слушам какви ги говори Тото
- Даваше ли Алонсо DRS на Пиастри пред Ръсел? Фернандо: Какво да кажа, току-виж ме дисквалифицирали от шампионата!
- Волф: Мерцедес „тества на живо“. Експериментите на Сузука се получиха, но не пролича в резултатите
- Алонсо в Ред Бул? Верстапен: Би било странно тимът да подпише с 42-годишен пилот
- Рикиардо пропусна отборната снимка на Виза РБ за точката на Цунода
- Алонсо: Това беше едно от най-добрите ми състезания от доста време насам
- Ръсел: Надяваме се, че писта като тази в Китай ще ни пасне по-добре
- Норис: В крайна сметка сме там, където очаквахме да бъдем
- Рикиардо не получи наказание заради инцидента с Албон в първата обиколка
- Сайнц не очаквал да е на подиума в Сузука
- Верстапен: Стартът на състезанието беше решаващ
- Верстапен триумфира в Япония, Перес допълни двойния успех на Ред Бул, Сайнц отново на подиума
- 2024 Гран при на Япония- възможни стратегии, налични гуми и коментари по време на състезанието
- Пирели поиска промяна в правилата за използване на гуми за мокра писта
- Цунода се надява на точки в домашната си Гран при
- Хамилтън: Определено се надявах да се доближа малко до челото, но не беше писано да се случи
- Алонсо: Беше малко неочаквано да видя колко съм конкурентоспособен
- Сайнц: Днес постигнахме максимума, на който бяхме способни
- Норис се надява на още един подиум в Сузука
- Верстапен: В края битката беше доста близка
- Верстапен спечели квалификацията в Япония, Перес втори, Норис остана трети
- Волф обясни причината зад промяната в плановете си
- Верстапен пред Перес и Ръсел в последната тренировка на Сузука
- Алонсо: Изглеждахме силни в FP1, но това нямаше голямо значение
- Сарджънт: Това беше глупава грешка, която не трябваше да допускам още в първата тренировка
- Пиастри: Смятам, че имаме конкурентен автомобил
- Сайнц: Малко по-близо сме до Ред Бул от очакваното
- Хамилтън: FP1 беше чудесна сесия за нас
- Верстапен: Това беше добро начало за нас
- Пиастри начело в мократа втора свободна тренировка на пистата Сузука
- Рикиардо ще получи ново шаси в Китай
- Хамилтън няма да използва повече двигателя от Австралия
- Верстапен най-бърз в първата тренировка в Япония
- Перес поиска стюардите да бъдат по-последователни при налагането на наказания
- Гран при на Япония може отново да се проведе на мокро
- Сайнц води разговори с няколко отбора от F1
- Хамилтън: Много бих искал Себ да се върне в F1
- Нарушил ли е Верстапен договора си, карайки ски в Япония?
- Алонсо: Няма да променя карането си, Ръсел: Без санкция рискувахме да отворим кутията на Пандора
- Клубове на ФИА изразиха подкрепата си за Бин Сулайем
- Волф: Сузука е добра възможност да надградим наученото и да анализираме работата, която беше свършена след Австралия
- Във Ферари се надяват на силно представяне и в Сузука
- Уилямс ще разполага с два автомобила в Япония
- Верстапен: Отборът се чувства уверен за Сузука
- Макларън се завръща в Япония със специална разцветка на MCL38
- Хаас очаква една трудна Гран при на Япония
- Ботас се надява на един чист и безпроблемен състезателен уикенд в Сузука
- Тото Волф увеличи с 60% състоянието си
- Пирели залага на най-твърдите си гуми в Япония
- Алпин ще представи ъпгрейд в Япония
- Уилямс се надява да поправи шасито на Албон до Сузука
- Иваса ще кара автомобил на Виза РБ в Сузука