Гран при на Япония е едно от най-популярните състезания във Формула 1
Преди увеличаването броя на стартовете в спорта 1 надпреварата се състои почти в края на сезона. По време на Гран при на Япония 13 пъти е печелена световната титла в F1. До присъединяването на Малайзия към календара през 1999 г. японската надпревара е единственото азиатско състезание в него.
Първите две Гран при на Япония се състоят през 1976 и 1977 г. на пистата Фуджи. След това стартът отпада от календара до 1987 г., когато се завръща, но на Сузука. Трасето, което е собственост на Хонда, приема ексклузивно състезанието в продължение на две десетилетия. През 2007 и 2008-ма е направен нов опит за Гран при на Фуджи, но след това надпреварата се връща на Сузука. Стартът не се състои през 2020 и 2021 г. вследствие на пандемията от коронавирус.
Формула 1 е изключително популярна в Япония. За състезанието през 1990 г. например са налични 120 000 билета. Желаещите да посетят надпреварата обаче са с пъти повече и затова е организирана томбола между 3 милиона фенове. Сузука пък често е посочвана от редица пилоти сред любимите им трасета. Конфигурацията е със запомнящата се форма на осмица. Освен това няма големи зони за сигурност и всяка грешка води до сериозни последици.
Сузука е построена, след като Соичиро Хонда решава да направи нова писта в префектура Мие в края на 50-те години на ХХ век
Дизайнът е на Джон Хугенхолц – сред останалите творения на нидерландеца са Золдер в Белгия и секцията със стадиона на Хокенхайм в Германия. Сузука е построена през 1962 г. като тест писта за Хонда. Досега е преминала многократни модификации. Има пет различни конфигурации, които се използват за различни возила и надпревари.
Михаел Шумахер има най-много победи в Гран при на Япония – 6 (през 1995, 1997, 2000, 2001, 2002 и 2004 г.). Люис Хамилтън е с 5, Себастиан Фетел – с 4. Герхард Бергер, Аертон Сена, Деймън Хил, Мика Хакинен и Фернандо Алонсо имат по 2 успеха. Сред конструкторите най-успешен е екипът на Макларън с 9 победи. Следва Ферари със 7, Мерцедес – 6, Ред Бул – 5, Бенетон и Уилямс имат по 3.
View this post on Instagram
Новини за състезанието:
- Алпин: Трябва да подобрим комуникацията вътре в отбора
- Сарджънт струва близо $4 млн. на Уилямс в щети от катастрофи, Верстапен – едва $220 000
- Макларън: Ред Бул все още е твърде далеч
- Ботас ще обсъди със Сарджънт инцидента в Япония
- Алонсо отрече да е бил ядосан по време на състезанието в Япония
- Льоклер е очаквал да бъде на подиума в Сузука
- Магнусен коментира сблъсъка с Перес в Япония: Това беше доста отчаяна маневра
- Лоусън: Нямахме нужната скорост на Сузука
- Ваулс: Ще дадем на Сарджънт шанс до края на сезона; в Нидерландия: На Марко му е писнало от Перес
- Сайнц: Собствените ми номера едва не ми костваха позицията!
- Хонда ще работи по подобряване на агрегатите за 2024 г., но не обменя информация с Ред Бул
- Скандал в Алпин: Гасли бесен на тима за инструкцията да пусне Окон, Естебан: Правилото винаги е било едно и също
- От Ред Бул обсъдили с ФИА ситуацията с Перес, федерацията ще затвори вратичката в регламента
- Волф лично наредил Ръсел да пропусне Хамилтън на Сузука
- Льоклер: Днес постигнахме най-добрия възможен резултат
- Хорнер благодари на всички хора и партньори, които допринесоха за успеха на Ред Бул
- Пиастри: Първият подиум е нещо, което ще помня дълго, дълго време
- Норис: Това беше още един невероятен ден за нас
- Верстапен: Това беше един невероятен уикенд
- Верстапен триумфира в Гран при на Япония, Ред Бул стана шампион при конструкторите, подиум за Пиастри
- Гран при на Япония – възможни стратегии, налични гуми и коментари по време на състезанието
- Алонсо: Беше ни трудно да намерим повече скорост през днешния ден
- Льоклер: Губим най-много време в първия сектор на трасето
- Пиастри: Можех да се справя още по-добре
- Верстапен: Фантастично е отново да съм на полпозишън в Сузука
- Верстапен спечели квалификацията за Гран при на Япония
- Рикиардо и Цунода остават в Алфа Таури и през следващия сезон
- Верстапен пред Норис и Пиастри в третата тренировка на Сузука
- Ръсел: Петъкът беше малко странен за нас, Хамилтън: Нямах достатъчно увереност в автомобила
- Льоклер: Изглежда сме малко по-близо до конкурентите ни, отколкото очаквахме
- ФИА призна, че Верстапен е трябвало да получи наказание в Сингапур
- Норис: Темпото е добро, но пък колата е трудна за каране
- Верстапен: Трябва да оптимизираме представянето си
- Верстапен начело и във втората свободна тренировка на Сузука
- Макларън привлече в редиците си победител в Льо Ман
- Верстапен най-бърз в първата тренировка в Япония
- Проблем с окачването е довел до проблемите на Алонсо в Марина Бей
- Ръсел: Сингапур не беше първият случай, в който попадам в подобна трудна ситуация
- Сайнц: Автомобилът ни все още не е страхотен в някои области
- Верстапен: Ако хората не могат да оценят доминацията ни, значи не са истински фенове
- ФИА отново въведе максимален лимит за обиколките в квалификацията
- Норис: Лично аз мисля, че блокирането на пистата трябва да бъде наказвано
- Лоусън не иска да бъде резерва и през сезон 2024
- Хамилтън очаква Ред Бул да доминира през целия уикенд на Сузука
- Льоклер се надява Ферари да се представи добре и в Япония
- Верстапен: Разбира се, целта ни на Сузука е да спечелим
- Пиастри остава в Макларън до края на 2026 г.
- Уикендът на Сузука ще бъде от изключително значение за гумите на Пирели
- Алфа Таури вероятно ще потвърди Цунода на Сузука, Рикиардо по-късно, Лоусън без титулярно място за 2024 г.
- Волф: Стремим се към още едно конкурентно представяне в Сузука