Гран при на САЩ е автомобилна надпревара, която се провежда от 1908 г. насам
На по-късен етап става част от календара на Формула 1. F1 стартовете в Съединените щати са провеждани на редица различни трасета – Себринг, Уоткинс Глен, Финикс, Индианаполис, Ривърсайд. От 2012 г. Гран при на САЩ е на пистата Circuit of the Americas в Остин, Тексас.
Една от най-известните, но не с невероятна битка надпревари от световния шампионат е Гран при на САЩ от 2005 г. Проблеми с гумите на Мишлен карат 7 от десетте отбора да се приберат в пита след загряващата обиколка на пистата Индианаполис. На старт застават само пилотите на Ферари, Джордан и Минари, които са с гуми Бриджстоун. Те провеждат и състезанието. Скандалът е огромен и дълго време желанието на притежателите на търговските права за надпревара в страната, която е огромен пазар, са неосъществими заради фарсовия старт.
Все пак през май 2010 г. проект от Остин получава 10-годишен договор. Построена е пистата Circuit of the Americas
Тя, както и останалите съвременни трасета, намерили място в F1 календара, е дело на Херман Тилке. Първоначалният проект е на Таво Хелмунд и световния мотоциклетен шампион за 1993 г. Кевин Шванц. Първата надпревара там се провежда през сезон 2012. Конфигурацията получава множество похвали. Подобно на Истанбул парк, Тилке използва естествения релеф на местността, за да изгради пистата.
С най-много победи в Гран при на САЩ е Люис Хамилтън – 6 (2007, 2012, 2014, 2015, 2016 и 2017 г.). Михаел Шумахер има 5 (2000, 2003, 2004, 2005 и 2006 г.). Греъм Хил и Джим Кларк са с по три победи, а Джеки Стюарт, Джеймс Хънт, Карлос Ройтеман, Аертон Сена и Макс Верстапен – с по 2. При конструкторите най-много са успехите на Ферари – 10. Следват Лотус и Макларън с по 8, Мерцедес – 6 и т.н.
57 американски пилоти пък са участвали в надпревари от световния шампионат на Формула 1. Двама от тях – Фил Хил и Марио Андрети – стават и шампиони, съответно през 1961 и 1978 г. Андрети е най-успешният представител на страната с 12 победи от общо 33 успеха на американци в Гран при. Голяма част от тези състезатели са записали участие в F1 вследствие на това, че са карали в Индианаполис 500. Известно време състезанието е част от Гран при календара.
View this post on Instagram
Новини за състезанието:
- ФИА не прие информацията на Хаас за нова и съществена и отхвърли молбата за разглеждане на резултатите от Остин
- ФИА разгледа молбата на Хаас за промяна в резултатите от Гран при на САЩ, отложи решенията за утре
- Нарушения на границите на COTA са останали незасечени заради неправилно позиционирана камера
- ФИА отговори на въпросите за дисквалификациите на COTA: Невъзможно е да се покрие всеки параметър на всеки болид
- Според Вилньов Верстапен трябваше да бъде разследван в спринта: Избута Льоклер. Защо първата обиколка се третира различно?
- Пиастри: Не мисля, че Естебан беше направил нещо нередно
- Щайнер: Все още не можем да кажем дали подобренията в колата работят според очакванията ни
- Брандъл: Ако 50% от проверените не отговарят на регламента, не трябваше ли всички завършили болиди да бъдат проверени?
- Строл: Хубаво е да се върна в точките след няколко трудни състезания
- Цунода: Едва не получих инфаркт, когато бях извикан отново в бокса
- Норис не очаква да спечели състезание до края на сезон 2023
- Пилоти от F1 отново разкритикуваха състоянието на пистата в Остин
- Сарджънт най-накрая спечели първа точка в F1
- От Ферари признаха, че стратегията на Льоклер е била сбъркана
- Ред Бул откри причината за проблемите със спирачките на Верстапен
- Гасли: Това вероятно беше най-добре изпълнения ни уикенд през целия сезон
- Норис: Беше страхотно да водя след старта. Бележим прогрес всеки уикенд
- Ферари: Мислехме, че сме вдигнали достатъчно колата, но се оказа, че не сме
- Верстапен: Мерцедес можеше да спечели с по-добра стратегия
- Мерцедес: Това са рисковете на уикенд със спринт и само една тренировка
- Хамилтън и Льоклер дисквалифицирани от Гран при на САЩ
- Верстапен триумфира в Остин
- Гран при на САЩ – възможни стратегии, налични гуми и коментари по време на състезанието
- Марко: Има възходяща тенденция в представянето на Перес, Брандъл: На Ред Бул не им трябва пътник
- И Хорнер иска промени в спринта: Обръщане на топ 10 на грида, повече точки – необходим е повече риск и еволюция
- Бин Сулайем: Когато се ядоса, Алонсо ми звъни, вика по телефона и ругае
- Норис убеден, че темпото на Макларън е много по-добро от това на Ферари
- Льоклер: На мястото на Верстапен щях да сторя абсолютно същото на старта
- Хамилтън: Бях в добра позиция да наблюдавам болида на Макс. Другия път ще взема едно Go-Pro!
- Верстапен: Спринтът отнема от вълнението на Гран при надпреварата; Хамилтън: За мен е забавно
- Верстапен спечели спринта в САЩ пред Хамилтън и Льоклер
- Верстапен ще потегли от първа позиция в спринта на COTA
- В Астън Мартин не са наясно дали новостите помагат. Алонсо: „Работихме на сляпо и резултатите са очевидни“
- Волф: Имаше някои неприятни ситуации, които обсъдихме. Гледам на подобни неща сравнително спокойно
- Андрети: Искаме да докажем, че можем да се състезаваме и да победим най-добрите в света
- Норис: Бяхме по-близо до пола от очакваното. Мисля, че наистина имахме шанс да го спечелим
- Хамилтън: Има напредък. Това е едно от първите обновления, с които имам такова усещане за последните две години
- Верстапен не е разочарован от грешката си в края на Q3: Така в неделя ще е по-забавно
- Льоклер: Това е изненада за нас. Определено не очаквахме да се борим за полпозишън тук
- Льоклер на полпозишън за Гран при на САЩ, финалният най-бърз тур на Верстапен изтрит
- Верстапен пред Льоклер и Хамилтън в тренировката на COTA
- Льоклер: Трябва да се съсредоточим повече върху средно- и нискоскоростните завои
- Хамилтън за преразглеждането на санкцията от Катар: Не мисля, че са ме нарочили
- Перес: „Най-лесно е да си тръгна. Няма да се откажа.“ Верстапен: „Видях какво се пише. Някакви хора говорят глупости“
- Верстапен и Льоклер очакват проблеми с границите на пистата и на COTA
- Ферари все още търси дългосрочно решение на проблема, заради който Сайнц пропусна състезанието в Катар
- ФИА увеличи прага на глобите в F1 до €1 млн. Ръсел: Абсурдно е, откъде ги измислят тези суми?!
- Астън Мартин също ще има новости в Тексас
- Рикиардо: Винаги съм се наслаждавал на пистата в Остин
- Сайнц очаква тежка битка с Льоклер до края на сезона
- Ред Бул показа специалната разцветка за уикенда в САЩ
- Норис ще отбележи старт №100 за Макларън в Остин
- Пирели предоставя средните по твърдост гуми в Остин
- Верстапен: Атмосферата в COTA не прилича на никоя друга
- Ботас се надява да спечели точки и в САЩ
- Хаас отбелязва домашната си Гран при в Остин със специална ливрея на VF-23
- Магнусен няма търпение да пробва обновения автомобил на Хаас
- Мерцедес: Подът в Остин ще покаже дали развитието за 2024 г. върви в прав път