Гран при на Испания е класическа надпревара за Формула 1. Отборите и пилотите познават прекрасно пистата Каталуния, където състезанието се провежда от 1991 г., тъй като там обикновено се провеждаха предсезонните тестове. Историята на надпреварата обаче датира почти от началото на XX век. Първата Гран при на Испания е проведена през 1913 г. Тогава състезанието е далеч от днешния старт и всъщност е надпревара за туристически автомобили.
Гран при на Испания фигурира в календара на Формула 1 от 1951 г.
Състои се на уличното трасе Педралбес в Барселона, а Хуан Мануел Фанджо печели първата си световна титла. След пауза през 1952 и 1953-та F1 се връща там за сезон 1954. Следва още едно прекъсване и завръщане през 1967 г. От края на 60-те до началото на 80-те години на XX век стартът се провежда на пистите Харама и Монджуик. F1 се прехвърля на Херес от 1986-та преди Гран при на Испания да намери съвременния си дом на Каталуния от 1991 до ден-днешен.
Най-много победи на трасето до Барселона имат Михаел Шумахер и Люис Хамилтън
Двамата седемкратни световни шампиони са печелили по 6 пъти там. Германецът триумфира през 1995, 1996, 2001, 2002, 2003 и 2004 г. Британският пилот е пръв през 2014, 2017, 2018, 2019, 2020 и 2021 г. С по три успеха са Найджъл Менсъл, Ален Прост (по две от победите им са на Херес), Мика Хакинен. Кими Райконен и Фернандо Алонсо имат по 2, колкото са победите и на Макс Верстапен в Гран при на Испания. Точно там той печели първия си успех – в първия си старт като пилот на Ред Бул. Това се случва през 2016 г. Пак там е записан последният успех на Уилямс, който е шок за цялата F1. През 2012-та Пастор Малдонадо, известен повече с броя предизвикани от него инциденти, взима неочакван успех.
Испания е една от едва шестте страни в света, които имат световни шампиони и във Формула 1, и в световния рали шампионат (WRC)
Останалите са Великобритания, Финландия, Италия, Испания и Франция. Едва 15 пилоти от Испания са стигали до F1 и само един от тях е покорявал първенството – Фернандо Алонсо. Традициите на испанската автомобилна школа са по-силни в ралитата, макар че и в това съревнование до върха е стигал само един испанец – Карлос Сайнц, чийто син Карлос Сайнц младши понастоящем е пилот на Ферари. И Алонсо, и Сайнц имат по две титли.
Новини за състезанието:
- Верстапен за най-бързия тур в Испания: Не съм направил нищо грешно
- В Италия: Ферари да се запита дали на отбора му е достатъчно да присъства в F1 или още иска да успее
- Ралф Шумахер: Мик решава в каква посока да се развива колата на Мерцедес
- След офертата от Ферари Марко убедил Хорнер да остане в Ред Бул: Отне ми цяла нощ и няколко милиона
- Верстапен: Трябва да се фокусираме върху себе си и да продължаваме да подобряваме автомобила
- Васьор: Основният проблем на Ферари е непоследователността в състезанията
- Окон: Осмото място в Барселона бе максимума, на който можехме да се надяваме
- Хорнер: Ръсел се размина с наказание, макар и да излезе извън пистата
- Хамилтън подписва нов договор с Мерцедес съвсем скоро?
- Норис: Вероятно нямаше да спечелим точки, дори и да нямахме контакт с Люис
- Алонсо: Бяхме бавни спрямо Мерцедес, но след две седмици ще видим съвсем различна картина
- Цунода ядосан на наказанието си: Жу се престори, че е избутан, а можеше да остане на пистата
- Ралф Шумахер с неочаквана подкрепа за Щайнер: ФИА се държи малко като полицейска държава
- 10 000 евро глоба за Мерцедес за процедурно нарушение
- Льоклер: Не разбирам какво не вършим като хората, но определено бъркаме някъде
- Хамилтън: Не очаквахме такъв резултат, Ръсел: Това е знак за онова, което предстои
- Верстапен: Огромно удоволствие е да караш такава кола
- Верстапен спечели и в Испания, двоен подиум за Мерцедес
- Гран при на Испания – възможни стратегии, налични гуми и коментари по време на състезанието
- Льоклер ще стартира от пита на Каталуния
- Цолов 19-ти в неделното F3 състезание на Каталуния
- Марко: Перес да се концентрира повече върху карането, отколкото върху титлата
- Волф: Трябва да си прегледаме комуникациите, Розберг: Хамилтън също трябва да се извини на Ръсел
- Алонсо: Грешката в квалификацията си беше моя и по-неприятното е, че се случи в загряващ тур
- Гасли с две наказания от по 3 места назад на грида
- Верстапен: Следващото ни нововъведение ще е да махнем кутиите за радиаторите. Тогава всички и това ще копират!
- „Идея си нямам как се озовах в топ 3!“, призна Норис
- Льоклер: Трябва да проверим колата, защото определено имаше нещо странно; Сайнц иска подиум
- Объркване в комуникацията било причина за удара между Хамилтън и Ръсел в Q2
- Верстапен на полпозишън за Гран при на Испания, пилотите на Мерцедес се удариха в Q2
- Верстапен пръв след по-малко от 10 минути каране на сухо в третата сесия в Испания
- Цолов 14-ти в спринта на Каталуния (обновена)
- Алонсо: Разлика от една-две десети означава съвсем различни позиции в подреждането
- Какво правят в Хаас със спестените от катастрофи на Мик Шумахер пари? Щайнер: Всичко отива директно за заплатата ми!
- И според Васьор не трябва да има промени в правилниците заради доминацията на Ред Бул
- Крак: В Астън Мартин не си играем на тото. А и да поведеш в състезание не означава, че ще го спечелиш
- Льоклер: В момента е трудно да преценим какво е реалното ни представяне
- Верстапен положително изненадан от промените по пистата Каталуния
- Мерцедес търси скорост в един бърз тур
- Верстапен начело и във втората тренировка на Каталуния
- Никола Цолов 19-ти в F3 квалификацията в Испания (обновена)
- Верстапен и Перес с нови задвижващи системи в Барселона
- Верстапен пред Перес и Окон в първата тренировка в Испания
- Верстапен: Ред Бул има скорост да спечели всички надпревари този сезон, но това едва ли ще се случи
- Перес още вярва в шансовете си през сезон 2023, Марко: Това е уредено. Макс никога не е виждал Перес като сериозна опасност
- Алонсо: Това, което не харесвам в F1, е, че винаги виждаме негативите, както и че всичко е ясно от дивана
- Според Ръсел ролята на пилотите в развитието на F1 болидите е преувеличена
- Новостите за SF-23 били за по-късен етап на сезона, във Ферари се надяват да направят колата по-управляема
- Макларън планира да пусне обновения си автомобил през юли
- F1 и DHL ще използват камиони с биогориво в европейските стартове
- Де Врис: Имам добри отношения с всички в Алфа Таури
- Верстапен: Интересно ми е да видя новото оформление на последните два завоя в Каталуния
- Алпин: Напълно очакваме да сме пред Мерцедес и Ферари в Барселона
- Ферари няма да променя концепцията на SF-23, болидът за 2024 г. вече е в аеротунела
- Мерцедес не очаква подобрение в представянето си на Каталуния, но се надява, че F1 W14 вече е по-стабилен
- Хамилтън приветства новото оформление на пистата Каталуния
- Васьор: В Испания ще имаме по-добра представа за състезателното темпо на SF-23
- Пирели: Пистата в Барселона е едно от най-популярните места за провеждане на тестове