Гран при на Япония е едно от най-популярните състезания във Формула 1
Преди увеличаването броя на стартовете в спорта 1 надпреварата се състои почти в края на сезона. По време на Гран при на Япония 13 пъти е печелена световната титла в F1. До присъединяването на Малайзия към календара през 1999 г. японската надпревара е единственото азиатско състезание в него.
Първите две Гран при на Япония се състоят през 1976 и 1977 г. на пистата Фуджи. След това стартът отпада от календара до 1987 г., когато се завръща, но на Сузука. Трасето, което е собственост на Хонда, приема ексклузивно състезанието в продължение на две десетилетия. През 2007 и 2008-ма е направен нов опит за Гран при на Фуджи, но след това надпреварата се връща на Сузука. Стартът не се състои през 2020 и 2021 г. вследствие на пандемията от коронавирус.
Формула 1 е изключително популярна в Япония. За състезанието през 1990 г. например са налични 120 000 билета. Желаещите да посетят надпреварата обаче са с пъти повече и затова е организирана томбола между 3 милиона фенове. Сузука пък често е посочвана от редица пилоти сред любимите им трасета. Конфигурацията е със запомнящата се форма на осмица. Освен това няма големи зони за сигурност и всяка грешка води до сериозни последици.
Сузука е построена, след като Соичиро Хонда решава да направи нова писта в префектура Мие в края на 50-те години на ХХ век
Дизайнът е на Джон Хугенхолц – сред останалите творения на нидерландеца са Золдер в Белгия и секцията със стадиона на Хокенхайм в Германия. Сузука е построена през 1962 г. като тест писта за Хонда. Досега е преминала многократни модификации. Има пет различни конфигурации, които се използват за различни возила и надпревари.
Михаел Шумахер има най-много победи в Гран при на Япония – 6 (през 1995, 1997, 2000, 2001, 2002 и 2004 г.). Люис Хамилтън е с 5, Себастиан Фетел – с 4. Герхард Бергер, Аертон Сена, Деймън Хил, Мика Хакинен и Фернандо Алонсо имат по 2 успеха. Сред конструкторите най-успешен е екипът на Макларън с 9 победи. Следва Ферари със 7, Мерцедес – 6, Ред Бул – 4, Бенетон и Уилямс имат по 3.
View this post on Instagram
Новини за състезанието:
- ФИА отстранява Фрейташ до края на сезона като рейс директор заради трактора в Япония, въвежда още мерки за безопасност
- Биното: Новостите на Сузука бяха последното развитие на Ферари F1-75 за този сезон
- Рикиардо призова за промени в стартовите часове на състезанията
- Пирели отговори на критиките: Екипите на практика не тестват гумите за мокра писта
- Латифи: Деветото място в Япония е огромен морален стимул за мен
- Вилньов: Щеше ли Льоклер да бърка ако не бяха многобройните грешки на Ферари?
- Верстапен: Необходими са ни по-добри гуми за мокра писта
- Норис: Трудното на условия като тези на Сузука не е, че е твърде мокро, а че почти нищо не се вижда
- Биното: Бавенето на финансовите резултати е заради водени зад кулисите разговори
- Грешка при писането на регламента за 2022 г. довела до объркването с правилото за точките
- Фетел след Япония: Извадихме късмет, че нищо не се случи
- ФИА: Носенето на пиърсинг е опасно! Трактор на пистата при почти нулева видимост? Няма проблем
- Алонсо: Беше хаос за всички. Накрая не знаехме това последната обиколка ли е, не е ли
- Хорнер: Беше грешка да се присъждат пълни точки. Правилата не са изчистени
- Льоклер: Бяхме много бързи в първите четири или пет обиколки, но за съжаление състезанието беше малко по-дълго
- Хамилтън: Радвам се, че днес спечелихме някакви точки
- ФИА ще разследва случилото се в началото на Гран при на Япония
- Гасли получи 20-секундно наказание заради каране с превишена скорост
- Биното: 5 сек веднага за Шарл, а бедният Перес не можеше да поддържа дистанция в Сингапур
- Верстапен бе обявен за двукратен световен шампион след тоталния хаос в Гран при на Япония
- Верстапен грабна победата в съкратеното състезание на Сузука
- Пилотите от F1 бесни заради излизането на трактор на Сузука
- Окон: Петото място в квалификацията е страхотен резултат за нас
- Рикиардо няма да кара в F1 през сезон 2023
- Хамилтън: Губим много време на правите
- Верстапен запазва първата стартова позиция в Япония
- Проблеми с гумите са попречили на Льоклер да спечели полпозишъна
- Верстапен: Щастлив съм заради полпозишъна и също така се радвам да се върна тук
- Верстапен спечели квалификацията на Сузука, но ще бъде разследван от стюардите
- Верстапен с най-добро време в третата тренировка в Япония
- Официално: Де Врийс ще се състезава за Алфа Таури
- Алпин потвърди привличането на Гасли
- Ботас похвали актуализациите в автомобила на Алфа Ромео
- Алонсо: Беше хубаво да бъда на първа позиция след края на FP1
- Цунода: Това беше невероятно преживяване, абсолютна сбъдната мечта
- Норис: Може би денят не беше толкова добър от гледна точка на представянето
- Сайнц: Ферари трябва да спечели поне едно състезание до края на годината
- Шансовете на Шумахер да остане в Хаас стават все по-малки
- Верстапен: На практика от утре започваме от нулата
- Ръсел: Скоростта ни няма да е толкова представителна в остатъка от уикенда
- Пирели обяви типовете гуми за САЩ и Мексико
- Ръсел пред Хамилтън и Верстапен във втората тренировка на Сузука
- Алонсо начело в първата свободна тренировка за Гран при на Япония
- Льоклер: Автомобилът на Ред Бул ще бъде много силен в Сузука
- Капито: Шумахер е една от опциите на Уилямс за 2023 г.
- Фетел: Не бих имал нищо против да се върна за още едно състезание на Сузука
- Волф ще пропусне избрани състезания от сезон 2023
- Бриаторе критикува действията на ФИА
- Хамилтън: $300 000 за нов под или крило щяха да променят изхода от миналогодишния шампионат
- Верстапен: Нуждая се от перфектен уикенд, за да спечеля титлата в Япония
- Макларън иска да продължи добрата си форма от Сингапур
- ФИА отлага публикуването на резултатите от финансовата проверка на отборите от F1
- Ботас: Радвам се да се върна на Сузука след три години чакане
- Цунода: Гран при на Япония е състезание, което очаквам с нетърпение откакто участвам във Формула 1
- Завоите на Сузука ще подложат на изпитание 18-инчовите гуми на Пирели
- Ред Бул и Алфа Таури връщат логото на Хонда на колите си
- Хонда ще бъде главен спонсор на състезанието в Япония