Гран при на Канада се провежда от 1961 г., а от 1967-ма е част от календара на Формула 1. Първоначално се състои на пистите Моспорт и Мон-Тремблан. От 1971 г. състезанието се мести за постоянно на Моспорт заради притеснения за безопасността на другото трасе. 7 години по-късно подобно неспокойство относно и тази писта води до прехвърляне на надпреварата в настоящия ѝ дом – пистата в Монреал, носеща името на канадската легенда в F1 Жил Вилньов. Състезанието не се състои през сезони 2020 и 2021 заради пандемията от COVID-19.
Пистата в Монреал първоначално носи името на острова, на който е построена – Ил Нотр Дам. Тя е завършена през 1978 г. 4 години по-късно е преименувана на загиналия на 8 май 1982 г. Жил Вилньов. Разположена е в парка Жан-Драпо – кметът на Монреал, организирал световното изложение в града през 1967 г.
Остров Нотр Дам е изкуствено създаден в река Сейнт Лорънс с цел да приюти световното изложение през 1967 г. Впоследствие е използван заедно с реката за различни други събития, включително Олимпийските игри през 1976 г.
Бариерите на пистата Жил Вилньов в Монреал, където сега се провежда Гран при на Канада са доста близо до трасето
Особено известна част от трасето е стената от външната страна на последния шикан. По принцип тя носи името „Добре дошли в Квебек“. През 1999 г. обаче удари там слагат край на състезанието за Деймън Хил, Михаел Шумахер и Жак Вилньов. Вследствие на това мястото е прекръстено на Стената на шампионите.
През последните години трасето премина няколко реновации. Сред тях бяха изграждането на напълно нов падок, питлейн и боксове, за да отговарят на всички възможни изисквания за приемането на старт от Формула 1.
Най-много победи в Гран при на Канада – по 7 – имат седемкратните световни шампион Михаел Шумахер (1994, 1997, 1998, 2000, 2002, 2003 и 2004) и Люис Хамилтън (2007, 2010, 2012, 2015, 2016, 2017, 2019). С 3 е Нелсън Пике, по две имат Педро Родригес, Джаки Икс, Джеки Стюарт, Алан Джоунс, Аертон Сена и Себастиан Фетел. При конструкторите с най-много успехи е Ферари – 14. Следва Макларън с 13, Уилямс – 7, Брабам и Мерцедес – по 4, Ред Бул е с 3 и т.н.
View this post on Instagram
Новини за състезанието:
- Хюлкенберг се надява Хаас да реши възможно по-скоро проблемите с темпото на VF-23 в състезанията
- Единствено Верстапен заслужава да бъде сравняван със Сена, заяви Марко
- Ботас: Резултатът в Монреал ни дава усещането, че има светлина в края на тунела
- Според Хамилтън е време Мерцедес вече да работи по болида за 2024 г.
- Предпазлив оптимизъм в Италия: Ферари вървеше в Канада, но да видим как ще е в следващите надпревари
- Перес притеснен от липсата си на скорост, Верстапен: Ако не бях аз, нещата щяха да изглеждат много различно за Ред Бул
- Волф: Мерцедес ще има още два пакета новости преди ваканцията, Алонсо малко преигра в питлейна
- Вилньов за разправията с каската на Льоклер: Инцидентът бе раздухан и се превърна в ненужно противопоставяне
- Ферари: Решението пилотите ни да не влизат в бокса бе риск, но и най-добрият начин да наваксаме
- Марко и Нюи отбелязаха победа №100 на Ред Бул, Хорнер – проблемите на Верстапен в състезанието в Канада
- В Макларън изненадани от наказанието на Норис за неспортсменско поведение
- Направихме изключително състезание, радва се Албон на седмото място
- Окон: Може би трябваше да опитаме с 1 стоп. А ако имаше проблем с крилото, тимът щеше да ме прибере
- Ръсел: Съжалявам за отбора, но спортът трябва да е точно такъв – да има наказание дори за малка грешка
- Льоклер определи четвъртото място като максимума, който е могъл да постигне в Канада
- Хамилтън: Нямаше как да се борим с Алонсо
- Алонсо: Надяваме се да бъдем по-конкурентни на Ред Бул в следващото състезание
- Верстапен: Невероятно е да спечеля Гран при №100 за Ред Бул
- Верстапен триумфира в Канада и спечели старт №100 за Ред Бул, Алонсо и Хамилтън допълниха подиума
- Гран при на Канада – възможни стратегии, налични гуми и коментари по време на състезанието
- ФИА скъси бариерата до завой №1 в Монреал заради опасения, свързани с безопасността на пилотите
- Окон: Строл не заслужаваше наказание заради случката в Q2
- Албон: Бях доста изненадан, когато видях всички да излизат с интермедии в Q2
- Алисън: Отборите трябва да мислят как да направят болидите по-леки
- Хамилтън: Минахме между капките в квалификацията
- Алонсо: Червеният флаг беше развят в грешния момент
- Льоклер: Във Ферари сами си правим живота труден
- Хюлкенберг загуби второто място на старта, Сайнц, Цунода и Строл също бяха наказани
- Верстапен: Обичам да карам на мокро. Аз съм от Нидерландия, така че съм свикнал да карам при такива условия
- Верстапен спечели хаотичната квалификация в Канада, Хюлкенберг втори, Льоклер и Перес не влязоха в Q3
- Верстапен начело в третата тренировка на мократа писта в Монреал
- Хаас най-вероятно няма да променя пилотския си състав за 2024 г.
- Норис: Работим усилено, за да намерим възможно най-добрите настройки на автомобила
- Алпин няма да допусне повторение на случилото се с Гасли в Барселона
- Алонсо: Проблемите в първата тренировка са смущаващи за шампионат като F1
- Сайнц и Льоклер се радват на добър прогрес в тренировките
- Верстапен очаква изненади под дъжда по време на квалификацията
- Хамилтън: Темпото е добро, но имаме още много работа
- Хамилтън пред Ръсел и Сайнц след края на втората тренировка за Гран при на Канада
- Льоклер със специална каска в Монреал
- Ботас най-бърз в съкратената първа тренировка в Канада
- Строл подпомага пострадалите от горските пожари в Канада
- Хамилтън: Някой ден Верстапен може да подобри рекорда ми за най-много победи
- Ръсел се обяви против използването на гуми без покривала от 2024 г.
- Алонсо: Очакванията за два болида на Астън Мартин на подиума са твърде агресивна цел
- Хамилтън няма да подписва нов договор с Мерцедес този уикенд
- Ред Бул не позволява на Верстапен да кара на Нордшлайфе
- Ферари все още не може да установи проблема в колата на Льоклер от Каталуния
- F1 няма да променя правилата с цел намаляване на предимството на Ред Бул
- Стела: Всяко партньорство с напълно нов производител крие рискове
- Доменикали няма да увеличава броя състезания през сезон 2024
- Ръсел: Верстапен е по-малко агресивен през този сезон
- Окон: Можем да се гордеем от това как отборът се възстанови след трудното началото на сезона
- Във Ферари се надяват на по-добро състезателно темпо на SF-23 в Монреал
- Строл се надява на добър резултат в домашната си Гран при
- Ботас: Знаем, че нашият автомобил има потенциал и може да се представя добре
- Уебър: Пиастри се нуждае от повече време, за да подобри представянето си
- Магнусен иска да остане още дълго в F1
- Верстапен се надява да защити миналогодишния си успех в Канада
- Уилямс ще използва подобрения в автомобила на Албон
- Пирели предоставя най-меките гуми от гамата си в Канада
- Доминиращият болид на Ред Бул предпазва Верстапен от грешки, смята Сайнц
- Волф не очаква пистата в Канада да пасне на автомобила на Мерцедес
- Променени ли са част от техническите характеристики на Ферари заради изискване на Виня за имиджа на марката?
- Рикиардо ще участва в специално шоу на ESPN
- Мерцедес: Пистата в Канада ще бъде сериозно предизвикателство за нашия автомобил
- Състезанието в Канада под заплаха заради горски пожари? (обновена)
- Астън Мартин ще донесе подобрения в Канада