Гран при на Китай е надпревара от календара на Формула 1, която се провежда на пистата Шанхай Интернешънъл Съркюит
Състезанието се състои от 2004 до 2019 г. Прекъсването заради пандемията от COVID-19 продължава по-дълго, отколкото при останалите стартове заради отдалечеността на страната и особеностите на държавната политика там.
Шанхай Интернешънъл Съркюит е дело на архитект Херман Тилке – също като всички останали съвременни трасета в F1 календара. Пистата е открита официално през 2004 г. Построяването ѝ струва $240 млн. Това е най-скъпото трасе в историята на автомобилния спорт чак до появата на Яс Марина Бей в Абу Даби, където са изхарчени $6 млрд.
В Китай търсят вариант да приемат кръг от световния шампионат на Формула 1 от началото на 90-те години на XX век. Първият опит е такава надпреварата да се проведе на пистата Цухай. Старт там е включен в календара за 1999 г., но трасето не преминава проверката на ФИА и състезание няма.
През 2002 г. е обявено подписването на седемгодишен договор за провеждане на Гран при на Китай на новата Шанхай Интернешънъл Съркюит
Първото състезание се състои на 26 септември 2004 г. и е спечелено от Рубенс Барикело с Ферари. През 2006 г. точно на това трасе Михаел Шумахер взима последната победа в кариерата си.
През определен период от време (2008-2010 г.) се спекулира, че Гран при на Китай ще спре да се провежда заради високите домакински такси и загубата на средства. След преговори с ръководството на спорта и коригиране на исканата сума се постигат следващите споразумения за провеждане на надпреварата.
Само двама пилоти от Китай – страната, която допреди няколко месеца бе с най-голямото население в света – са стигнали до световния шампионат на Формула 1. Това са Ма Кингхуа и Гуаню Жу
Ма е първият представител на родината си, участвал в официална F1 сесия. Той има и договор да е титуляр в екипа на Испания Рейсинг за сезон 2013. Тимът обаче фалира в края на 2012-та. Ма става част от отбора на Катерам, но така и не кара в надпревара.
Жу от 2022 г. се състезава за Алфа Ромео/Стейк/Заубер. В продължение на четири години той е част от академията на Ферари, докато кара картинг. От 2018 г. става част от програмата на Рено за млади пилоти преди да бъде привлечен в тима от Хинвил, където кара и досега.
View this post on Instagram
Новини за състезанието:
- Китай остава част от F1 до 2030 г.
- Астън Мартин иска преразглеждане на наказанието на Алонсо от спринта в Китай
- Доменикали за коментари на Верстапен и Алонсо, че календарът е твърде голям: Карането в F1 не е задължително
- Волф: Трябва да се стегнем и да направим още крачки напред
- Ред Бул проявява интерес към пилотите на Макларън
- F1 обмисля добавянето на още един старт в Азия
- Окон остана на косъм от зоната на точките в Китай
- Защо Алонсо използва меки гуми в Гран при на Китай?
- Норис: Доминацията на Верстапен е скучна. Ако имаше двама Перес в Ред Бул, нещата щяха да са различни
- Хюлкенберг: Не можехме да направим нещо повече по време на Гран при на Китай
- Жу: Уикендът в Китай беше невероятно преживяване за мен
- Сарджънт и Строл на броени точки от автоматична забрана за участие в един F1 старт
- Сайнц: Очевидно е, че защитата на Льоклер на старта ни коства позиции
- На Хорнер му писнало Волф да говори за Верстапен: Тото да не се фокусира върху недостъпни пилоти
- Рикиардо с 3 места назад на грида за следващия старт за изпреварване при сейфти кар
- Мерцедес: Шесто и девето място бе максимумът и при симулациите предвид позициите ни на старта
- Васьор: Загубихме подиума вчера, не днес
- Норис се хванал на бас, че ще е на 35 сек зад Ферари: Радвам се, че опровергах сам себе си
- Рикиардо за Строл: Майната му на този! И съм мил с тази реплика!
- Верстапен: Фантастично състезание! Колата вървеше като по релси. Перес: Загубих две места със сейфти кара
- Верстапен пръв в Китай пред Норис и Перес
- 2024 Гран при на Китай – възможни стратегии, налични гуми и коментари по време на състезанието
- Андреа Стела: Не съм сигурен, че ще може да се направи само един стоп
- Отхвърлиха протеста на Астън Мартин
- Във Ферари избрали настройки с приоритет за състезанието и това им коства скорост в квалификацията
- Алонсо едва не изтървал колата в решителната си обиколка
- Астън Мартин оспорва резултатите от квалификацията в Шанхай с претенции за неправомерно пускане на Сайнц
- Верстапен: Спринтът ни даде още няколко идеи и болидът работеше дори по-добре в квалификацията
- Хамилтън: Със сигурност не можеше да стане по-лошо
- Верстапен на полпозишън за Гран при на Китай
- Алонсо със санкция 10 секунди и 3 наказателни точки за инцидента със Сайнц в спринта
- Розберг за бъдещите съекипници Льоклер и Хамилтън: Шарл не се впуска в конфликти. Чандок: Като теб ли?
- Льоклер: Битката със Сайнц беше твърде агресивна. Карлос: Извинявам се ако съм прекрачил границата
- „Боядисаната“ настилка не създаде проблеми, но в Пирели не били уведомени за промените
- Верстапен спечели спринта в Шанхай пред Хамилтън и Перес
- Сайнц не могъл да загрее задните гуми в SQ3, Льоклер: Не мисля, че можех да сторя нещо различно
- Хамилтън: Развълнувах се в момента, в който видях идващия дъжд
- Верстапен: Беше безумно хлъзгаво. Все едно постоянно карах на лед
- Хорнер опроверга Марко за Сайнц: Чисти спекулации. Ние сме доволни от пилотите си
- Защо върнаха времето на Норис
- Норис взе пола за спринта пред Хамилтън и Алонсо в хаоса под дъжда в Шанхай
- Марко за доминацията на Верстапен: Нещата ще изглеждат различно ако го сложите във Ферари
- Алпин и Хаас с най-много промени в Китай
- Строл пред Пиастри и Верстапен в единствената свободна тренировка в Китай
- В Мерцедес вярват, че с малки промени могат да успеят този уикенд
- Хамилтън за Ферари: Нямам нужда от оправдания. И сега се говорят глупости, и това ще продължи до края на годината
- Сайнц просто върши по-добра работа от мен в момента, заяви Льоклер
- Уж няма ултиматум, а Марко на практика заплаши Рикиардо с Лоусън
- Сайнц: Никой не може да знае кой ще е най-добрият двигател за 2026 г.
- Билетите за състезанието в Шанхай разпродадени напълно за първи път в историята на състезанието
- Алонсо: С Астън Мартин се разбрахме за ден-два след Япония. Всичко беше далеч по-просто, отколкото изглежда
- Норис: Пистата в Шанхай може би няма да е подходяща за нашия автомобил
- Волф приветства завръщането на F1 в Китай
- Верстапен: Китай ще бъде сериозно предизвикателство за нас
- Окон ще използва новия под на Алпин в Шанхай
- Пирели се готви за дългоочакваното завръщане на F1 в Китай
- В Макларън нямат големи очаквания за уикенда в Китай
- Жу: Радвам се, че най-накрая ще се състезавам на родна земя в Шанхай
- Пистата в Китай е напълно преасфалтирана
- F1 пилоти разкритикуваха решението за провеждане на спринт в Китай