Гран при на Италия се провежда на една от класическите писти – легендарната Монца.
Това е най-бързото състезание като средна скорост. Рекордът от 1:21.046 (257.35 км/ч) е записан през 2004 от Рубенс Барикело с Ферари F2004. Изискванията към двигателите са изключително високи, тъй като има много дълги прави и се кара на пълна газ през над 70% от обиколката. Максималната скорост, която беше достигната на старт-финала през сезон 2020, e 360.8 км/ч.
Пистата е построена през 1922 и е домакин на Гран при на Италия от създаването на Формула 1 до настоящето с едно единствено изключение – сезон 1980, когато поради реконструкция я заменя Имола.
Рекордьори с най-много победи на Монца са Михаел Шумахер и Люис Хамилтън, които са печелили по 5 пъти състезанието
От настоящите пилоти победи имат и Себастиан Фетел (3), Фернандо Алонсо (2), Пиер Гасли (1), Шарл Льоклер (1). От конструкторите във Формула 1 най-много победи имат Ферари (19), следвани от Макларън (10) и Мерцедес (7). Уилямс имат 6 победи, Ред Бул са печелили два пъти, а Алфа Ромео са победители в първото състезание на Монца за шампионата през 1950 година.
Аутодромо Национале ди Монца е построена през 1922 г. 3500 работници изпълняват целия проект за три месеца – от май до юли. Тогава е едва третата постоянна писта за автомобилни състезания в света – след Брукландс в Англия и Индианаполис в Съединените щати. Винченцо Ланча и Феличе Назаро полагат последните две тухли на трасето. Тогава пистата е 10 км дълга, има овална секция (която сега е възстановена, но не се използва) и улична част, комбинирани в едно. След няколко трагедии конфигурацията е преработена, за да се намали опасността.
Пистата се намира в парка в Монца сред невероятно красива гора. Има три конфигурации. Освен автомобилни надпревари е домакин и на други състезания – по колоездене и бягане.
Гран при на Италия пък е петото най-старо автомобилно състезание в света. Провежда се още от 1921 г. Преди него има надпревари за Големите награди само на Франция, Америка, Испания и Русия. Миналогодишното ѝ издание бе 91-во.
C’è un po’ del Tempio della Velocità nella nuova Collezione Numismatica 2022 presentata dal Ministero dell’Economia e delle Finanze e dall’@IPZS!🪙
L’Autodromo Nazionale Monza, nell’anno del suo Centenario, è presente su una moneta in argento dal valore nominale di 5 euro!🤩 pic.twitter.com/03LAOlFstq
— Autodromo Nazionale Monza (@Autodromo_Monza) January 25, 2022
Новини за състезанието:
- F1 трябва да намери решение за наказанията според Сайнц, Брандъл: Зрителите гледат сесия, която в крайна сметка не определя грида
- Биното никога не е вярвал в Мик Шумахер, убеден е Тимо Глок
- След финала зад сейфти кар на Монца се появи призив: F1 да върне Майкъл Маси!
- Гасли: Осмото място на Монца беше максимума, на който можех да се надявам
- Окон: Правилата трябва да се преразгледат, двигателите не могат да изкарат толкова много състезания
- Гуаню Жу прекъсна негативната серия на Алфа Ромео
- Фетел разкритикува въздушните демонстрации преди надпреварата в Италия
- Норис: Състезанието в Италия беше едно от най-добрите в кариерата ми
- В Алпин търсят причината за слабото темпо в състезанието на Монца
- Волф продължава да засипва с похвали Де Врийс
- Късната кола за сигурност е унищожила шансовете на Сайнц за подиум в Монца
- Aлбон е претърпял усложнения след операцията в събота
- Другович стана резервен пилот в Астън Мартин
- Рикиардо: Искаше ми се състезанието на Монца да беше приключило в първата обиколка
- ФИА свиква среща, на която ще бъдат обсъдени спортните стандарти в F1
- Хамилтън: Състезанията може да се удължават, за да не завършват зад сейфти кар; Волф: Ако искат шоу, да променят правилата
- Биното: Тифозите освиркваха ФИА. Не става дума за правила, а как се прилагат
- Дебют в F1, първи точки и пилот на деня: Де Врис приключи по забележителен начин уикенда на Монца
- Ръсел: Продължаваме да трупаме подиуми, Хамилтън: Доволен съм от начина, по който всичко приключи
- ФИА: Инцидентът не бе достатъчно сериозен, за да изисква червен флаг; Волф: Този път спазиха правилата
- Хорнер: Не искаме да печелим зад сейфти кар. Случилото се е срещу принципите, които сме дискутирали
- Льоклер: Краят беше разочароващ. Иска ми се да бяхме приключили надпреварата, състезавайки се
- Верстапен спечели Гран при на Италия и записа пета поредна победа
- Гран при на Италия – възможни стратегии, налични гуми и коментари по време на състезанието
- След хаоса с подреждането на грида и в Италия: Трябва ли да се промени системата за наказания?
- Алонсо впечатлен от Де Врис, Хамилтън: Ник заслужава място в F1
- Бащата на Херта: Правилата трябва да се спазват; ФИА заяви, че няма да се поддава на натиск
- Ръсел: Не заслужаваме да сме на втора позиция, но ще се опитаме да завършим пред Льоклер
- Биното най-накрая призна, че Ферари има нужда от подобрение в стратегиите и питовете
- Според предварителния грид на ФИА Верстапен е 7-ми, Де Врис – осми
- Хамилтън: Мисля да си взема iPad-а и като се окажа в DRS влакче, да си гледам новите „Игра на тронове“
- Де Врис се класира за Q2 в първата си F1 квалификация, а ще стартира в топ 10 на Монца
- Верстапен: Заложихме на настройки с малко повече аеропритискане
- Льоклер: Дано утре да се справим като през 2019 г.
- Льоклер на полпозишън за Гран при на Италия
- Верстапен най-бърз в последната тренировка на Монца
- Де Врис ще замести Албон на Монца
- Silly season: Де Врис кандидат за Алпин, Хюлкенберг фаворит за Хаас
- Полиция осуети намеренията на 80-ина фенове да си построят трибуна, за да гледат Гран при на Италия
- Президентът на Ферари: Всички трябва да се подобряват, включително шефът на тима. Все още има твърде много грешки
- Марко: Никой не ни трябва. Напълно самодостатъчни сме си. Наказанието на Макс е, за да ви е по-интересно!
- Алонсо: Подскачането се увеличи, Норис: Все още изоставаме сериозно от Алпин
- Льоклер още търси оптимален баланс, Сайнц: F1-75 изглежда работи добре в тази си конфигурация
- Хамилтън: Някак се оказахме значително по-бавни, Ръсел: Очевидно бяхме зад Макларън във втората сесия
- Сайнц най-бърз във втората сесия в Италия
- F1 ще запази минута мълчание в памет на кралица Елизабет II преди старта на състезателния уикенд в Монца
- Порше се отказа от партньорство с Ред Бул през 2026 г.
- Хамилтън: Не планирам да приключа с кариерата си в скоро време
- Цунода заклейми конспирациите от Зандвоорт: Сканирайте си мозъка, това е безумна история
- Льоклер: Характеристиките на Монца не подхождат на автомобила ни
- F1 почита паметта на кралица Елизабет II
- Хамилтън ще потегли от дъното на стартовата решетка в Гран при на Италия
- Гасли пропуска днешните събития в Монца
- Алонсо: Ниското челно съпротивление в Монца ще ни помогне в борбата с Макларън
- В Мерцедес очакват Монца да е по-голямо предизвикателство за F1 W13 от Зандвоорт, но не колкото Спа
- Доменикали защити Биното: Лесно е да се критикува, Андерсън: Матия да си отвори очите за това, което останалите виждаме отвън
- Албон: Интересно ми е да видя дали ще имаме предимство на правите в Монца
- Пирели ще отпразнува своята 150-та годишнина в Монца
- Щайнер очаква труден уикенд за Хаас в Монца
- Норис: Последните ми две пътувания до Монца бяха изключително успешни
- Алфа Ромео не бърза да вземе решение за бъдещето на Гуаню Жу
- Ферари с ново задно крило за Монца, Биното: Основното ми притеснение е, че нямахме темпо да задържим Мерцедес
- Де Врийс ще кара в първата тренировка на Монца
- Във Ферари все още не са наясно защо изгубиха скорост, в Италия се подготвят за разочарование и на Монца
- Специални събития и награди планирани за седмицата на Гран при на Италия