Гран при на Италия се провежда на една от класическите писти – легендарната Монца.
Това е най-бързото състезание като средна скорост. Рекордът от 1:21.046 (257.35 км/ч) е записан през 2004 г. от Рубенс Барикело с Ферари F2004. Изискванията към двигателите са изключително високи, тъй като има много дълги прави и се кара на пълна газ през над 70% от обиколката. Максималната скорост, която беше достигната на старт-финала през сезон 2020, e 360.8 км/ч.
Пистата е построена през 1922 и е домакин на Гран при на Италия от създаването на Формула 1 до настоящето с едно единствено изключение – сезон 1980, когато поради реконструкция я заменя Имола.
Рекордьори с най-много победи на Монца са Михаел Шумахер и Люис Хамилтън, които са печелили по 5 пъти състезанието
От настоящите пилоти победи имат и Фернандо Алонсо (2), Пиер Гасли (1), Шарл Льоклер (1). От конструкторите във Формула 1 най-много победи имат Ферари (20), следвани от Макларън (11) и Мерцедес (9). Уилямс имат 6 победи, Ред Бул са печелили два пъти, а Алфа Ромео са победители в първото състезание на Монца за шампионата през 1950 година.
Аутодромо Национале ди Монца е построена през 1922 г. 3500 работници изпълняват целия проект за три месеца – от май до юли. Тогава е едва третата постоянна писта за автомобилни състезания в света – след Брукландс в Англия и Индианаполис в Съединените щати. Винченцо Ланча и Феличе Назаро полагат последните две тухли на трасето. Тогава пистата е 10 км дълга, има овална секция (която сега е възстановена, но не се използва) и улична част, комбинирани в едно. След няколко трагедии конфигурацията е преработена, за да се намали опасността.
Пистата се намира в парка в Монца сред невероятно красива гора. Има три конфигурации. Освен автомобилни надпревари е домакин и на други състезания – по колоездене и бягане.
Гран при на Италия пък е петото най-старо автомобилно състезание в света. Провежда се още от 1921 г. Преди него има надпревари за Големите награди само на Франция, Америка, Испания и Русия.
„Race or race not. There is no try“
Especially in the Temple of Speed.#MayThe4thBeWithYou #May4th #May4thBeWithYou pic.twitter.com/fd7vaYUp9Z
— Autodromo Nazionale Monza (@Autodromo_Monza) May 4, 2023
Новини за състезанието:
- Вилньов: Макс би искал Люис за съотборник, за да докаже на всички, че може да победи Хамилтън
- Марко: Уикипедия е една от най-четените медии, може би е необходимо някой да каже на Волф
- Алонсо: Хамилтън и Верстапен не са създали велики отбори. Промените в правилата го правят
- Розберг: Льоклер е прекален добър, а Васьор трябва да овладее ситуацията преди да е излязла от контрол
- Маса: В едно нещо съм сигурен: тази титла е моя. Очаквам Ферари да ме подкрепи
- Хорнер: Един ден ще ни победят. Това е неизбежно и гарантирано. Въпросът е кога
- Хюлкенберг: Нуждаем се от магическа пръчка, за да обърнем ситуацията в наша полза
- Лоусън: Малко съм разочарован, тъй като можехме да се борим за точки в Италия
- Сайнц старши: Интересно как през някои уикенди във Ферари има отборна тактика, в други ги пускат да се състезават
- Гасли: Уикендът на Монца беше изключително болезнен
- Брандъл разочарован от Хамилтън и Волф: Не оцениха Верстапен и Ред Бул, а преди получиха почит и признателност
- Ръсел настоява за промяна на първия шикан на Монца
- Ботас: Хубаво е да се върнем в челната десетка
- Норис: На моменти дори не очаквах да съм в зоната на точките в Монца
- Алонсо: Ще си вземем нужните поуки от Италия и ще се стремим да бъдем по-добри
- Албон: Не разполагахме с необходимото темпо, но пък имахме отлична скорост на правите
- Рикиардо пропуска стартовете в Сингапур и Япония?
- Стела: Сблъсъкът между Ландо и Оскар в Монца е крайно неприемлив
- Сайнц ограбен в Милано часове след подиума си на Монца, крадците са заловени
- Хорнер: Имаше някои коментари по отношение защитата на Сайнц
- Волф: Рекордите са постижения за Уикипедия, където така или иначе никой не чете
- Васьор: Казах им да не рискуват, но възприятието какво е риск е относително. Все пак ще обсъдим въпроса
- Хамилтън се извини на Пиастри: Вината бе моя. Не беше умишлено
- Льоклер: Бяхме на границата, но на мен така ми харесва; Сайнц: „Забавно“ не е точната дума
- Верстапен с 10 поредни победи: Никога не бих повярвал, че подобно нещо е възможно
- Верстапен с нов рекорд и победа на Монца, Ред Бул с двоен триумф в Италия
- Гран при на Италия – възможни стратегии, налични гуми и коментари по време на състезанието
- Волф: Бих се отказал от шампионат преди да наруша правилата умишлено. Репутацията и интегритетът са по-важни
- Норис продължава да има проблеми с гърба: Наложително е да се ограничавам, дори голф не играя заради това
- Цолов приключи F3 сезона с 13-то място в хаоса на Монца
- Верстапен върна на Хамилтън за съотборниците: Може би завижда. На Мерцедес им е трудно да се справят
- Мик Шумахер: В Мерцедес виждам как би трябвало да е всичко. Двете години в Хаас не ми го показаха
- В Макларън доволни, че и двете коли стигнаха Q3; Албон: Надявахме се на Q3, шести е страхотно постижение!
- Льоклер и Сайнц намалили, за да пропуснат 4 пилоти в обиколките, за които бяха разследвани
- Ръсел: С настройките заложихме на състезателно темпо, дано ни се отплати утре
- Верстапен доволен да е втори на грида на Монца
- Сайнц: Ще дам всичко от себе си, за да задържа това първо място
- Сайнц спечели квалификацията в Италия пред Верстапен и Льоклер
- Сайнц пръв и в последната тренировка на Монца
- Вилньов: В F1 ставаш по-бавен, ако е изчезнала мечтата ти, а не заради възрастта
- Цолов десети в F3 спринта на Монца
- Верстапен няма намерение да кара до 40: Не мисля да печеля 7, 8, 9 титли. След първия път после е едно и също
- Хорнер: Тото демонстрира пълна липса на разбиране за това как се развиват отбор и състезателен автомобил
- Маса пропуска Монца, забранили му да посещава надпревари като F1 посланик, докато съди спорта
- Норис: Не сме толкова бързи, колкото изглежда; Албон: Вървим добре, но не искам да прибързвам с прогнози
- Сайнц търси повече скорост в дълги серии, Льоклер с проблеми с баланса
- Верстапен: Бяхме с различни конфигурации на крилата и трябва да анализираме кое работеше по-добре
- Хамилтън: Всичките ми съотборници бяха по-силни от съекипниците на Макс
- Сайнц пред Норис и Перес във втората тренировка в Италия, Серхио пак катастрофира
- Никола Цолов на първа редица за спринта на Монца
- Останаха 4 непотвърдени места в F1 за 2024 г. Какво се случва в момента на пазара на пилоти?
- Верстапен пред Сайнц, Перес и Льоклер в първата сесия на Монца
- Норис готов да кара с Верстапен: Поканих го в Макларън. Добре дошъл е когато пожелае!
- Марко не харесва коментарите на Ралф Шумахер за Перес: Да се надяваме, че не е имал предвид Мик да го замести
- Alfa Romeo 33 Stradale – да се осмелиш да мечтаеш
- Хамилтън не остава в F1 заради ’21: Не съм отмъстителен. Преследването на съвършенство е едно от най-вълнуващите неща
- Верстапен за коментара на Волф: Глупости. Аз само карам възможно най-бързо. Не съм тук за признание
- Астън Мартин: Няма никакви съмнения, свързани с бъдещето на Строл в отбора
- Официално: Хамилтън и Ръсел остават в Мерцедес до 2025 г.
- Волф: Очаквам този уикенд атмосферата отново да бъде много зрелищна
- Крак: Алонсо винаги е бил господар на ситуацията
- Сайнц: Все още има вероятност Ферари да спечели състезание през този сезон
- Алфа Ромео също ще бъде със специална ливрея на Монца
- Верстапен е на път да счупи още един рекорд в F1
- Норис: Монца винаги е била добра писта за нас в миналото
- Цунода разкритикува стюардите: Aз съм този, който винаги получава наказания
- Льоклер пак отрече да води или да е водил разговори с Мерцедес: Нищо реално или сериозно. Никога
- Пирели ще предостави най-меките си гуми в Монца
- Цолов преди финалния за сезон 2023 F3 кръг: Надявам се на повече възможности да атакувам челото
- Ферари отново със специално оцветяване на Монца, отбелязва и победата в 24 часа на Льо Ман
- Лоусън ще кара за Алфа Таури в поне още един старт