Гран при на Монако е една от най-старите и класически надпревари не само във Формула 1, а изобщо в историята на автомобилния спорт
Провежда се от 1929 г. и е наричано перлата в короната на F1 шампионата. Трасето е изключително тясно, защото върви по улиците на прочутото княжество. Бариерите и стените го правят безмилостно и към най-малката грешка на пилотите. Затова колата за сигурност е често явление.
Надпреварата през 1929 г. е организирана от Антъни Ноже, който е сред основоположниците и на рали Монте Карло през 1911 г. Състои се на 14 април, печели я Уилям Гроувър-Уилямс с Бугати Тайп 35B. След Втората световна война Гран при на Монако става част от световния шампионат на Формула 1.
Пистата в Монако преминава по улиците на миниатюрното княжество, включително през прочутото пристанище. Конфигурацията е уникална не само като характер, но и поради това, че надпреварата там се провежда на едно и също трасе от самото начало. По този показател до Монте Карло се доближава единствено Монца в Италия.
По трасето има спускания и изчаквания по крайно тесните за състезателни коли улици. Болидите преминават и през тунел – уникална характеристика за писта, на която се провежда старт от Формула 1.
От сезон 2022 в програмата на Гран при на Монако бяха въведени някои промени
Дотогава свободните тренировки се провеждаха в четвъртък и петък бе свободен ден. От 2022 г. обаче програмата на старта в Монте Карло следва обичайното разпределение: свободни тренировки в петък, още една сесия и квалификация в събота и състезание в неделя.
Най-много победи в прочутото състезание има Аертон Сена – 6 (1987, 1989, 1990, 1991, 1992 и 1993 г.). Греъм Хил и Михаел Шумахер имат по пет успеха (британецът през 1963, 1964, 1965, 1968 и 11968 г., а германецът – през 1994, 1995, 1997, 1999 и 2001 г.). От настоящите пилоти Люис Хамилтън е с най-много успехи (три – 2008, 2016 и 2019 г.) Фернандо Алонсо има две победи. Сред екипите най-успешният отбор е този на Макларън с 15 успеха, Ферари има 10, Мерцедес – 8. Отборът на Лотус е печелил легендарното състезание 7 пъти, а Ред Бул – 6.
View this post on Instagram
Новини за състезанието:
- Строл разкри подробности за проблемите си в Монте Карло
- Волф е против промени в правилата с цел забавяне на Ред Бул
- Алонсо: Мога да ви гарантирам, че няма да се откажем от борбата за шампионата
- Хорнер не се притеснява от снимките на пода на RB19: Много е грубо да се гледа под полите на хората
- Ферари се извини на Льоклер заради случилото се в Q3 в Монако
- Гасли: Разочарован и объркан съм от случилото се в Монако
- В Алпин си чакат бирата от Джеръми Кларксън
- Ферари и Ред Бул са близо до споразумение за Лоран Мекис
- В Италия се съмняват, че Ферари работи с грешни данни от симулатора
- Волф успокоявал Ръсел в края на състезанието в Монако
- Хорнер: А си мислехме, че в Монако Ферари ще е основният ни съперник
- Сайнц крайно разочарован от стратегията на Ферари
- Алонсо обясни защо в екипа са му поставили гумите медиум
- Окон: Останахме изненадани от темпото ни този уикенд
- Хамилтън: Запазихме болида цял, победихме Ферари и спечелихме няколко страхотни точки като отбор
- Перес: Платих цената за грешката в квалификацията
- Верстапен: Това беше едно изключително трудно състезание
- Верстапен триумфира Монако, дъжд направи непредвидимо състезанието в края
- Хорнер призова пистата в Монако да бъде променена
- Гран при на Монако – възможни стратегии, налични гуми и коментари по време на състезанието
- Отборите от F1 проявяват сериозен интерес към пода на Ред Бул RB19
- Волф се пошегува с маршалите в Монте Карло: Вероятно този кранист е работил в Цирк дю Солей
- Сайнц призова за промени във формата на квалификацията в Монако
- Окон леко разочарован от резултата си в Q3
- Льоклер ще потегли с три места по-назад в Монако
- Хамилтън: Губим прекалено много скорост в средния сектор
- Алонсо: Ще имам нужда от помощта на Макс, за да спечеля
- Льоклер разочарован, разследват го за задържане на Норис
- Перес: Не мога да повярвам на това, което направих в Q1
- Верстапен: Дадох всичко от себе си и целунах някои от стените по време на финалната си обиколка
- Верстапен спечели квалификацията в Монако, Перес катастрофира в Q1
- Ваулс прави пълна реорганизация в Уилямс
- Верстапен с най-добро време в 3-ата тренировка, Хамилтън се удари
- Шафнауер: Работим усилено, за да сме сигурни, че ще подобрим тазгодишния автомобил
- Норис: Смятам, че имахме проблем със задвижващата система във втората тренировка
- Хюлкенберг: Катастрофата в FP1 няма да окаже влияние върху остатъка от уикенда в Монте Карло
- Волф: Трудно е да се прецени дали подобренията в автомобила наистина работят
- Ръсел и Цунода получиха санкции след края на втората тренировка в Монако
- Астън Мартин може да спечели титлата преди идването на Хонда, твърди Алонсо
- Хамилтън: Като цяло автомобилът се чувстваше доста добре
- Льоклер ще даде всичко от себе си в утрешната квалификация
- Верстапен: Нуждаем се от нещо повече, за да останем пред Ферари и Астън Мартин
- Верстапен с най-добро време във втората тренировка, Сайнц катастрофира
- Хорнер: Нямаше да създаваме собствен двигател, ако Хонда беше останала в F1
- Уилямс ще използва избрана от феновете разцветка в Сингапур, Япония и Катар
- Сайнц най-бърз в първата тренировка за Голямата награда на Монако
- Ръсел: Ще оценим подобренията в автомобила след Барселона
- Албон: Надявам се времето да направи състезанието по-непредсказуемо
- Перес: Знаем, че Монако не е най-силната писта за нашия автомобил
- Льоклер: Нуждая се от специална обиколка, ако искам да победя Ред Бул
- Алонсо ще атакува максимално по време на уикенда в Монако
- Хамилтън отрече да води разговори с Ферари
- Верстапен: Жалко е да видя как Хонда отива при Астън Мартин
- Васьор: Не сме водили дискусии с Люис
- Де Врис не е никак изненадан от спекулациите за бъдещето си в F1
- Мерцедес показа част от подобренията в F1 W14
- Браун очаква Макларън да подобри резултатите си с напредване на сезона
- Льоклер: Не мисля, че на друга писта можеш да изпиташ същото усещане като това в Монако
- Доменикали също приветства партньорството между Хонда и Астън Мартин
- ФИА постави ново ограничение на скоростта при двойни жълти флагове
- Льоклер не води преговори за удължаване на договора си с Ферари
- Алонсо: Монако е състезание, което всички пилоти очакват с нетърпение
- Д-р Марко отсече: Алфа Таури остава собственост на Ред Бул и ще продължи да се управлява като младежки отбор
- Волф остава реалист за шансовете на Мерцедес в Монако
- Щайнер приятно изненадан от формата на Хюлкенберг
- Верстапен: Квалификацията в Монако е изключително важна, Перес: Монако е състезание, което всеки пилот иска да спечели
- Макларън ще използва специална разцветка в Монако и Барселона
- Ботас: Монако е състезание, което не се нуждае от представяне
- Льоклер вярва, че Ферари ще постигне успехи под ръководството на Васьор
- Пирели предоставя най-меките си гуми в Монако
- F1 поема контрола върху излъчването на Гран при на Монако
- Мерцедес представя планираната актуализация в Монако
- Алонсо: Монако, Будапеща и Сингапур са надеждата за победа на Астън Мартин през 2023 г.
- Състезанието в Монако е под въпрос заради протестите във Франция
- Фитипалди: Алонсо ще е един от фаворитите за победа в Монако
- Астън Мартин ще опита да вземе победа в Монако